16. august 2011

Man har lov til at drømme :-)

Sådan så vores nuværende have ud i foråret 2005, på et eller andet tidspunkt ud i fremtiden, skal vi igen til at sætte pinde op, der skal vise, hvor stier, bede m.m. skal være i den nye have, vi skal til at lave, når vi flytter på landet :-)
Tankerne rumsterer, hvad vil vi gerne have i vores nye have?? Altså ikke på en gang, men måske med årene (der er jo ønsker for en halv formue, og et hav af arbejdstimer ;-)).

Der er blevet spurgt til, om jeg vil vise skitser, det vil jeg ikke endnu, men vi har lavet en lille brainstorm, og den vil jeg gerne dele med jer.
Det er ofte en god ide med en brainstorm, før man går i gang med noget nyt. Alle forslag er tilladt, og det er langt fra sikkert, at alle ideer bliver til virkelighed.
Listen er lang, men god at have, når der skal laves skitser.

- gårdhavemiljø i forhaven + ved terrassen
- flagstang
- bålplads
- hønsegård/hus
- dueslag
- " forede kasser"  til "mini planteskole"
- vand - bassiner - bæk - broer
- siddepladser
- køkkenhave evt. med lav pileflethegn omkring
- haverum - rhododendron/surbund - skov -  farvetemaer
- overdækket terrasse
- drivhus
- hundegård
- hæk plantet i cirkel med træ og bænke
- miniskov i beplantning ved vejen
- stier
- træer - buske (mange forskellige)
- indre hække og portaler
- lange linier
- stauder - store flader - gentag
- dagliljer
- krukker
- grupper af ens træer
- P-plads - hortensiaer - evt. lindetræer - allium
- hostaer
- frugttræer/ buske
- lysthus
- tørrestativ
- niveauforskelle i rhododendronhaven

Som skrevet ovenfor er listen lang, og den bliver formentlig længere endnu.
Fordelen ved at skrive ideer ned er, at jeg ikke glemmer, hvad vi har snakket om undervejs. På skitserne kan der så afsættes plads til de forskellige elementer, dermed er det ikke sagt, at det bliver sådan, men de er tænkt med fra starten, så de store linier i haveplanen forhåbentlig holder.
Når jeg tegner skitser, tager jeg ikke kun hensyn til de forskellige elementer, men også rigtig meget til lys, skygge og læforhold.

I vores nuværende have, er jeg glad for de linier, jeg i sin tid tegnede. Der er kommet flere ideer til undervejs, sådan skal det også være, men de store linier holder stadig.

10 kommentarer:

  1. Det er nok også en god idé at give sig god tid til at planlægge så stort et projekt. Det bliver spændede at følge med på sidelinjen! God arbejdslyst ;-)

    SvarSlet
  2. Sweet sweet dreams Vivik - listen ser fantastisk god ud :0)

    SvarSlet
  3. Dejlige drømme... Skønne ønsker... Sikke spændende det bliver at detailplanlægge og lave skitser. Er det ikke lige nu, man håber at vinde i lotto, så man kan få rigtig mange af tingene fra listen med...

    Glæder mig til at følge med.

    SvarSlet
  4. Spændende planer, det bliver flot, når I en gang skal have åben have, men det varer lige et par år og inden da skal der bruges mange penge. Godt I har noget I kan tage med fra den have I har nu.
    Det er jo også sjovt at bygge op lige så stille, hvis man får det hele på en gang ligesom i haveudsendelserne i tv, er det ikke nær så spændende.
    De store linier i min havevenindes oprindelige plan, holder også her i haven endnu.
    Held og lykke med projektet, jeg vil også gerne følge med på sidelinien her.

    SvarSlet
  5. Gudskelov er drømme gratis. Det bliver bare så spændende, at følge den nye have.

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  6. Ja, heldigvis er drømme gratis og mon ikke de fleste bliver udført med tiden så flittige I er? Forsat god fornøjelse med projektet:))

    SvarSlet
  7. Hvor mange m2 var det du sagde, den nye have var? Du godeste. Sikke en masse spændende planer. Med dit organisatoriske talent og faglige baggrund kan det da kun gå godt :-)

    PS: Billeder. Vi vil have billeder :-)

    SvarSlet
  8. Det lyder rigtig spændende med alle de planer i har. Det bliver selvfølgelig et længere projekt, men så er det jo godt at du/i er så flittige. Husk at tage før og efter billeder, så vi rigtig kan se forskellen.
    Glæder mig til at se mere til den nye haveplan.

    SvarSlet
  9. Mange gode ideer ;) bliver spændende at følge ;)

    SvarSlet
  10. Først vil jeg sige mange tak for alle kommentarerne.
    Det er skønt, når der er nogen der tager sig tid til, at skrive et par ord :-))

    Anette, planlægningsfacen vil helt sikkert komme til at tage meget tid. De linier jeg bestemmer mig for, skal jo gerne være holdbare i mange år fremover.

    Frk. Anemone, jeg vinder i Lotto stort set hver uge, køber højest to kuponer om året (hvad der er sparret er vundet :-))Tænk på alle de planter jeg kan købe,for de penge jeg ikke spiller Lotto for ;-)

    Lisbeth, det kommer til at tage tid, det her projekt, men jeg elsker de mange små glæder der er undervejs. Jeg ville bestemt IKKE blive glad, hvis der kom et tv-hold og endevendte min have!!

    Nette, den grund vi har købt er på 5043 m2, der går selvfølgelig lidt fra til huset, men der er da stadig et pænt stykke jord tilbage til at lave have i ;-)
    Ang. billeder, så kommer de sikkert i overflod, men det er altså først 15. nov. vi overtager huset/grunden, så det bliver først efter den dato. Tror ikke de nuværende ejere vil bryde sig om, hvis jeg kom anstigende med mit kamera nu ;-)

    SvarSlet