26. februar 2017

Forårsløg og materialeplads

Indenfor den sidste uges tid, er det for alvor begyndt at røre på sig ude i haven :-)


Sidste år fik jeg en pæn portion erantis af min søster, de blev plantet i læhegnet sammen med de 3 erantis jeg havde plantet i forvejen.
Jeg var noget spændt på, om der ville komme blomster i de "nye" erantisknolde i år, men det tegner rigtig godt. Der er pænt med små gule blomsterklatter allerede, så i løbet af få år, forventer jeg at have en hel lille koloni med erantis.


Vintergækkerne har blomstret noget tid, men står rigtig flotte lige nu.


De første gule krokus har antaget farve.


Dorothealiljerne står også på spring, et par dag mere med lunt vejr, så folder de også blomsterne ud :-)


Jeg er ved at slæbe diverse materialer "til huse", som skal bruges i det kommende haveårs projekter. 

Materialepladsen er for alvor kommet til sin ret den sidste uges tid, og den fungerer helt som den skal  :-) Det er nemt, når en lastbil kan parkere ude ved vejen og lade kranen løfte fliser ind over hækken.
Her har jeg været så heldig at få nogle 40x40 betonfliser forærende :-)


Der kan også bakkes ind på materialepladsen med et stort køretøj, når det som her er sand, der skal tippes af.
Det er en god portion sand jeg har fået hjem, men så har jeg forhåbentlig også til at stykke tid.


Træstykkerne her står også og venter på at blive brugt. De skal bruges til siddepladser omkring et bålsted.


Afslutningsvis lige et kig ud fra drivhuset.
Fredag eftermiddag, hvor vi trods sne havde en solfyldt eftermiddag, nåede temperaturen derinde op på 15 grader SKØNT!!
Lige så snart vi får en weekend med plusgrader, tørt og stille vejr, så går jeg i gang med drivhusets gulv.

22 kommentarer:

  1. Det må være så dejligt med plads til en afskærmet materialeplads så det har du disponeret godt! Det bliver spændende at få gulv i drivhuset så du kan komme rigtig igang. Temperaturene kommer godt op i dagstimerne - i mit overvintringstelt som står i drivhuset når de op på 30 grd. - der er så lækkert, men nætterne er stadig kolde så jeg kan ikke forspire derude:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en gode med god plads :-)
      Det lyder smart med sådan et overvintringstelt :-)
      Kan se på temperaturmåleren i mit drivhus, at jeg nåede op på 30 grader i mit drivhus i går 2. marts, det er fantastisk.

      Slet
  2. Skønt med både forårsblomster og materialeplads, så kan der komme gang i projekterne, som sikkert står i kø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nu er det i hvert tilfælde forår på kalenderen, så inden længe er vi i fuld gang, og ja projekterne står i kø, så må jeg se hvor mange jeg når i år ;-)

      Slet
  3. Det glæder mig at se, at jeres drivhus har overlevet vinterstormene :) :) - kors... må det være dejligt med sådanne en materialeplads :)
    - og vil lige fortælle at Celina snaker "stadig" om den hyggelige blogtræf dag hos jer ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset står heldigvis endnu, men jeg er voldsom nervøs hver gang det stormer, men efterhånden som den viser den kan holde, fortager nervøsiteten sig forhåbentlig ;-)
      Det er så godt med materialepladsen, så undgår vi rod alle mulig andre steder, og tingene står ikke i vejen, mens de venter på at blive brugt.
      Det var godt Celina havde en god dag, hils hende :-)

      Slet
  4. Hej. Det ser rigtig godt ud. Tænk at have en materialeplads! Vi må nøjes med indkørslen:) Det lover godt med alle dine forårsplanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja forårsløgene begynder efterhånden at se ud af lidt :-)

      Slet
  5. Skønt at opleve at ens tanker omkring pladserne i haven bare fungerer perfekt i den virkelige verden! Det bliver spændende at følge årets gang i din have med det hele!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt, når tingene bliver og fungerer som jeg ønsker :-)

      Slet
  6. Det er godt set og tænkt med denne materialeplads, for hvor gør det bare arbejdet meget nemmere. Jeg glæder mig til at følge med i de nye projekter - bålplads og færdiggørelse af drivhus. Hvad skal I brug fliserne til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Afsætningsplads gør bare det hele meget nemmere :-)
      Fliserne skal bruges til stier, men i drivhuset sammen med chaussesten.
      Jeg ville egentlig gerne have haft gamle håndstrøgne gule mursten i drivhuset, men de er ikke til at finde. Har kun fundet dem et´ sted på nettet, men til en m2 pris jeg ikke vil ofre, transporten fra den anden ende af landet er jo heller ikke helt billig, så jeg nøjes, og vælger den billige løsning. Når drivhuset først er indrettet, så tror jeg alligevel ikke vi tænker så meget over hvilket gulv vi har.

      Slet
  7. Det går bare rigtig stærkt der ude i det milde vejr. Dejligt med sådan en materiale plads. Jeg har en ordentlig dynge flis liggende på en gammel mælkevej lige nedenfor haven. Der er nu aldrig nogen der kører på den så det går nok. God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går rigtig stærkt i haven nu, forandringerne ses på planterne hver eneste dag. Det er fint at du har et sted udenfor haven, hvor du kan have din flis liggende. På vores grund vil det bare blive rod, hvis jeg ikke havde en plads til tingene, fordi det hele er have.

      Slet
  8. Jeg blander mig i koret om materialepladsen. Det var en god prioritering at sætte plads af til den. Det lader til, at dine ideer står i kø og venter på at blive udført. Jeg glæder mig til at høre mere.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den plads er givet godt ud. De første par år vi boede her brugte vi en del tid på at flytte rundt på ting og sager, fordi de altid stod i vejen for et eller andet projekt, det er vi helt ude over nu, hvor vi har materialepladsen.

      Slet
  9. Hejsa.
    Længe siden sidst. Håber alt står vel til.
    Jeg kørte forbi jer forleden dag. Det ser rigtig flot ud med orangeriet.
    Er helt sikker på at du vil få mange hyggelige timer med dine planter derude.
    Klem Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ved at være et stykke tid siden vi sidst har snakket sammen, men håber du kigger ind til lidt hygge i drivhuset, når det engang har fået gulv og er blevet indrettet :-)
      Jeg er i øvrigt spændt på at høre hvordan det går med jeres bog.

      Slet
  10. Den er altså smart, den materialeplads.
    Her var det ret besværligt at få leveret materialer (har en lang indkørsel, som kun personbiler kan køre ind ad.) Så brolæggersand/skærver etc. blev lagt på en presenning ude ved siden af carporten og så hed det fast rutefart med trillebøren.
    Så var det lidt nemmere med chaussestenene, da jeg kunne betale for en mobilgaffeltruck, så de kunne køres helt ned til matriklen.

    Det er en skøn ting at få ting gratis. Det sparer en for ganske mange penge. Jeg fik jo en hulens masse betonsten (ligger i Sydhaven) mod jeg blot selv hentede dem. Det gjorde jeg gerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt med materialepladsen, men der er lang transport med materialerne inde i haven, men det kan ikke være ret meget anderledes med så stor en have, som vi har.
      Det er bestemt en gode, når man kan få fingrene i gratis materialer, men hvad angår sten og fliser, så vil jeg ikke køre ret langt efter det, så hellere betale for transporten, for der er jo intet sparret, hvis man skal køre alt for mange km/antal gange med en lille trailer der ikke kan læsse voldsomt mange kg.

      Slet