27. oktober 2013

Haveplan til søsters forhave.

Hvad er bedre end sidde inde i varmen og tegne, en dag som i dag, hvor vinden rusker og regnen i perioder styrter ned.


For nogle år siden tegnede jeg en haveplan for min søster Gitte til hendes baghave. 
Nu er tiden kommet til, at forhaven skal renoveres. 
Jeg har igen fået lov at tegne haveplan for hende. Det er både spændende og udfordrende. Vi har naturligvis først en god snak om, hvad det er hun gerne vil med forhaven, derefter kommer jeg med en grovskitse, og endelig den færdige målfaste tegning, samt en plante- og materialeliste.


Gittes forhave er kun godt 40 m2 stor. Der skal laves en lille sti gennem haven hen til en lille siddeplads. Belægningen bliver af 50x50 betonfliser magen til dem der er i indkørslen. For at bløde lidt op på de "hårde" kanter, skal der laves lidt pigstensbelægning rundt ved fliserne. Der kommer et par buske i, samt buksbom i kugleform, resten af jorden skal dækkes helt af forskellige planter bl.a. lavendler, salvie, lammeøre der ikke sætter blomster, helt lav timian og blå bjørnegræs.
Nogle af planterne er købt hjem, og jeg har lovet at hjælpe med stien engang til foråret. 
Det bliver spændende at se, om forhaven får den helt rigtige effekt, engang når den står færdig.  

10 kommentarer:

  1. Spændende opgave! Håber vi får lov at følge med i hvordan det bliver realiseret. Rigtigt sjovt at se springet fra tegning til det endelige resultat :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I skal nok få lov at kigge med, men det hele bliver ikke lavet på en´ gang.

      Slet
  2. Heldige søster, som har en sånn som deg. Tenk å få hagen tegnet opp :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og heldige mig, som kan få lov at øve mig i at tegne små anlæg, hvor en del af plantevalget er fastlagt på forhånd ud fra Gittes ønsker.
      Håber den måde jeg løser opgaven i forhaven på, giver et godt resultat og en tilfreds søster :-)
      I baghaven er hun ret godt tilfreds med resultatet ;-)

      Slet
  3. Hej. Sikke en spændende opgave, du har fået dér, jeg synes din plan virker lovende og tror, det bliver en flot forhave. Jeg synes, forhaver er svære at indrette og bryder mig ikke så meget om dem, der bliver fyldt med sorte skærver og så nogle krukker spredt rundt. Din plan virker meget smuk og jeg kan også godt lide plantevalgene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Forhaver er ikke det letteste.
      Gittes bliver heller ikke den mest traditionelle af slagsen.
      Hun får en sti gennem haven, og en lille læfyldt siddeplads, hvor hun kan opholde sig, når hun vil nyde morgensolen, eller det blæser for meget fra vest i baghaven. Jorden bliver fyldt med planter, hvoraf mange tiltrækker sommerfugle og bier.

      Slet
  4. Hej Vivi.Det er da en spændende opgave du har fået.......dejligt at du kan hjælpe din søster.
    Sjovt når jeg ser på din tegning......for jeg bruger næsten samme system til at registrere min have.Synes det er nemt med cirklerne med tal i.Og så skrive i siden hvad tallet står for.
    Synes lige du skal se nogle smukke trædestier jeg lige har vist fra den Japanske have i Tivoli.
    Måske er der noget du kan bruge i din have.God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det giver et fint overblik på den måde.
      Det ser fint ud med de trædesten. Her hvor vi bor, er der desværre ikke de store muligheder for trapper, kun et enkelt sted i haven er der LIDT niveauforskel, men ikke nok til, at der kan laves en rigtig trappe.

      Slet
  5. Dit søster Gitte er en heldig kartoffel. Det er dejligt at have en søster, der deler ud af sin viden og kunnen. Jeg er sikker på, det bliver flot at skue. Jeg vil se frem til at se det flotte resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er dejligt, at vi begge har en glæde ved have og planter. Vi kan få en masse god tid til at gå med at snakke om, hvordan det hele kan anlægges, plejes og beskæres i haven på bedst mulige måde :-) Jeg glæder mig bestemt også til at se resultatet om nogle år :-)

      Slet