25. februar 2014

Krokus og begyndende forårklargøring af haven.


De ca. 250 krokus jeg satte i græsrabatten ud mod vejen i efteråret, begynder nu for alvor at røre på sig :-)


Der er endnu ikke et tæt blomstertæppe, men bliver det lune vejr ved, kan det ikke vare længe, selvom de står i skygge.


Jeg nyder hver eneste lille blomst der er på vej.


I dag åbnede den første krokus blomst sig helt og smilede til verden.


I dag sneg temperaturen sig op på 9 grader, så nu er jeg som mange andre gået i gang med forårsklargøring af haven.
Det stedsegrønne bed er blevet kantet, og det græs der kravlede ind i bedet ude fra plænen er trukket op.


I planteskolebedene er jeg i gang med at klippe visne staudetoppe ned og fjerne ukrudt. Der er en del genstridige græsser og ukrudter, som kommer op. Det er dog, hvad jeg havde forventet, for "plænen" som jeg går og omdanner til bar jord, er mere en klippet ukrudtfyldt græsmark end en prydplæne, men sådan er det jo............. Jeg skal nok få styr på ukrudtet i bedene! 
På et tidspunkt skal der også sættes tid af til en ordentlig pleje af plænen, men det er nedprioriteret her de første år, der er jo grænser for, hvad vi kan nå ;-)




Planteskolebedene har ikke fuld længde endnu,..............


................men efter vi er gået i gang med at fælde (t.h. i billedet), er der gjort plads til, at de kan blive færdige. Meningen er, at planteskolebedene næsten skal ud og flugte med enden af køkken- og snithaven (der hvor spaden står).

20 kommentarer:

  1. Hej Vivi

    Det ser bare godt ud som dine Krokus kommer op midt i mosset:)
    Der kommer da en god længde på dine planteskolebede! Bare godt med god plads.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er da godt med nogle farverige krokus midt i alt det grønne, som vi kan glæde os over. Blomsterne står ud mod vejen, så forbipasserende kan også få lidt glæde af dem :-)
      Der bliver pænt med plads i planteskolebedene, samlet bliver længden lidt over 50 m med en brede på 1½ m. Det er godt med god plads, for allerede nu er det, der er etableret fyldt til randen med planter. Til foråret flytter en del planter ud på en blivende plads i haven, men der går sikkert ikke længe før andre planter overtager pladsen i mine planteskolebede, hvis jeg kender mig selv ret ;-)

      Slet
  2. Vores krokus åbnede sig ogå i dag i solen - et dejligt syn. De passer så fint i noget lidt vildt græs. Det ender med at blive nogle omfangsrige bede, når de får fuld længde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt, når de farvestrålende krokus folder sig ud :-)

      Slet
  3. Jeg er bare SÅ imponeret over, hvor meget du får udrettet Vivi. Og dejligt med alle de krokusløg, du fik sat - det er utroligt så meget glæde de kan skabe forår efter forår :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der sker noget løbende, noget er ret synligt, andet knap så synligt, men det hele rykker :-)
      Jeg er meget glad for de krokus, for det er jo begrænset hvad jeg ellers har af planter i haven endnu, men i år vil det ændre sig en del, nu hvor jeg har fået skabt bar jord til rigtige bede, og mine overfyldte planteskolebede er jo en rene guldgrupper, når bedene skal plantes til :-)

      Slet
  4. Ja netop, der er grænser for, hvad man kan nå. Jeg kender det med det genstridige ukrudt i bedet, det er også det, jeg arbejder med nu. Jeg kunne også godt tænke mig at få kantet bedene, men man kan jo ikke nå det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Havearbejde på hjemmefronten skal helst være fornøjelse, derfor er det også vigtigt at prioritere, så haven bliver ved med at være en glæde. Jeg vil gerne det hele på en´ gang. anlægge nyt, passe det der er etableret på et højt plejeniveau, men, men.....det er jo ikke realistisk, og derfor bliver vores "plæne" bl.a. nedprioriteret en periode til fordel for nyanlæg.

      Slet
  5. Hej. Ja, der er grænser for hvor meget man kan nå, især når man også skal passe sit arbejde! Jeg er dog imponeret over så langt du er kommet i jeres nye have. Du er heldig at have plads til sådan en fin planteskole. Jeg har kun et lillebitte hjørne med vores gamle havebord, der er savet over og til at sætte potter på, men lidt har også ret!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er faktisk også ret godt tilfreds med det, der ind til videre er sket i haven, når jeg tænker på, at det er under to år siden vi flyttede herud :-)
      Det er så godt med de planteskolebede. I vores gamle have havde jeg heller ikke ret meget plads til nye planter eller overskudsplanter, og det savnede jeg, derfor var det en vigtig ting at lave plads til her. Jeg er næsten også nødt til at have et sted til opformering af planter, ellers får jeg jo aldrig råd til at få plantet vores 5000 m2 til.

      Slet
  6. Hej Vivi
    Smukke krokus, du viser. De er flotte i græsset. Mine er også så småt begyndt at vise sig. Det er dejligt.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja foråret med alle løgvæksterne er så dejlig :-)

      Slet
  7. Det er meget spændende at følge dine haveplaner, og det tegner godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig du har lyst til at læse med, og det er vist ikke helt tosset, det jeg har gang i ;-)

      Slet
  8. Ja, man må prioritere sine arbejdsopgaver, men du kan da ellers nå rigtigt meget - i hvert fald i forhold til mig! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Med min erhvervsmæssige baggrund skulle jeg jo helst kunne nå lidt mere end dem, der "kun" passer have i fritiden.
      Det hele kunne gå endnu hurtigere, hvis jeg valgte at leje maskiner til arbejdet, men det ønsker jeg ikke. Jeg elsker at gå i fred og ro herhjemme i vores egen have og indtage haven bid for bid. For mig er proccesen og de mange glæder undervejs det vigtigste.

      Slet
  9. Hej Vivi
    Hvor bliver det smukt når alle dine krokus kommer til at stå i fuld flor ;)
    Jeg syntes også du har et helt fantastisk gåpåmod og energi, og græsplænen... ja den skal du helt sikkert også få styr på, når dens tid kommer ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver godt med de krokus :-)
      Om nogle år får vi sikkert også styr på plænen, men en pæn plæne kræver virkelig mange timers arbejde.

      Slet
  10. Hej Vivi.Glæder mig da til at se når alle dine 250 krokus blomstre...........det må blive et fantastisk syn.Og jeg syne at jeg nu kan se din plan med haven og alle dine bede.
    Dejligt med en planteskole.............bruger selv en af vore lange højbed lige for tiden.
    Men vil jo gerne bruge det til grøntsager.Så nu må vi se hvad jeg så finder på.
    God dag i haven Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er en plan med alt mit graveri, selvom det måske længe har set lidt tilfældigt ud ;-)
      Fordelen ved at jeg har lavet en haveplan er, at jeg kan plante og arbejde forskellige steder på grunden, og være sikkert på, tingene i den sidste ende kommer til at gå op i en højere enhed :-)

      Slet