20. februar 2014

Trækløvning


Lysten til havearbejde er stor, nu hvor vejret arter sig så pænt, men vi har jo også en masse træ, der skal kløves, så der har stået trækløvning på mit program de sidste par dage.
I dag er jeg gået i gang med de største skiver, som er en lille meter i diameter.


Tre store skiver lå stadig på plænen.


Det tunge "skyts" kom frem - forhammer og jernkiler. 
Stykkerne blev delt, så de nåede ned i en vægtklasse, hvor sækkevognen ikke ville bryde sammen i protest.


Det var godt at få ryddet op her :-)


I stedet kom de til at fylde op her i brændestakken,.........


........men det er vist ikke så galt endda, halvdelen af dem ligger nu som kløvet brænde i skuret.
Jeg må tilstå, det er hårdt arbejde at stå i flere timer og svinge forhammer og økse, men der er også fordele - det styrker armmusklerne og giver varmen ;-)

13 kommentarer:

  1. Godaften Vivi.Jeg synes du er en sej kvinde............for det er da godt nok nogle ordentlige skiver du gav dig i kast med.Men du får jo både gode "bøffer" og varme til vinter.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er pænt store, men nu starter jeg lige med de 4 største, derfra vil resten gradvis blive mindre. Rent psykologisk virker det godt med den rækkefølge ;-)
      Det er også en god tanke, at vi ikke skal ud og købe brænde de næste par år (så er der lidt flere penge til haven) :-)

      Slet
  2. Ja, det er hårdt arbejde og jeg har meget stor respekt for dig, du gir den virkelig gas:o) Men det er jo dejligt når det hele ligger flot stablet i brændeskuret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder bestemt også synet, af det der er kommet på plads i brændeskuret :-)

      Slet
  3. Ja du er en knag til det der, jeg skal nok holde mig fra det, jeg ville ikke en gang kunne ramme. Du får varmen af det flere gange. Det er helt sikkert godt at have meget brænde på lager, det har vi også, men det er Bent, der kløver :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil bestemt ikke være så godt at ramme ved siden af...............

      Slet
  4. Sejt! Her er det - som hos Lisbeth - manden der kløver brænde :-)

    SvarSlet
  5. Ja her har vi ikke brug for brænde, men derfor kan jeg da godt være fuld af beundring over, at du selv står for den del af kløvningen. Men det er hyggeligt at tænke på, at så er der brænde til vinteren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved godt, det er lidt atypisk, at det ikke er manden i huset der kløver brænde.
      Min mand vil gerne, men med den diskusprolaps han har i ryggen, er der bare mange ting ryggen siger fra overfor.

      Slet
  6. Store fine træskiver;-) du er skiseme bare super sej, her er det også mandens job at kløve, jeg skal nok bruge det:-)

    SvarSlet