1. februar 2014

Fugle i haven - skovskade


Der var en,........


.........der var to,........ 
der var faktisk tre skovskader i haven, den dag jeg tog billederne, men det lykkes desværre ikke at få dem alle foreviget på et billede.

Skovskaden er let genkendelig, med den grå-brune farve med det rødlige skær og det lysende blå felt med de sorte striber på vingerne, ligner de ikke nogen af de andre fugle. 

Skovskaden er meget sky, og derfor rigtig svær at få gode nærbilleder af. Den flygter, bare der er den mindste bevægelse inde bag ruderne. Jeg er derfor lidt stolt af de billeder jeg viser nu :-)


Jeg havde set, skovskaden fløj rundt i haven, så jeg fik stillet mig klar med kameraet i et vindue, hvor den ikke lige kunne få øje på mig. Så var det bare at vente........
Der gik ikke længe, så var den i foderbrættet, og den havde ikke set mig :-)


Her troede jeg, den havde set mig, men nej......... :-)


Den havde god tid til at hamstre.


Skovskaden kan fylde strubeposen med op med mad, som den flyver ud til sine gemmesteder. 
I løbet af efteråret kan skovskaden fylde flere tusinde depoter op i skovbunden med mad, som den er i stand til at finde igen i løbet af vinteren og det tidlige forår. Hvem der havde sådan en hukommelse, jeg er imponeret!!  


Det er en flot fugl :-)


8 kommentarer:

  1. Det er en rigtig flot fugl. Det skal være meget koldt og være kommet meget sne før den finder hen til vores foderbræt, men det skyldes jo nok de omtalte depoter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er som skrevet også meget sky, så mange gange er den væk, bare man tænker på at kigge ud af vinduet. Det er ikke utænkeligt, du har langt flere besøg af skovskaden end du er klar over.

      Slet
  2. Det er virkelig nogle flotte billeder du har "skudt" af skovskaden. Også fin Info som jeg ikke kendte omkring dens vinterdepoter. Når jeg ser skovskaden i haven, kigger jeg altid videre efter dens makker, for de kommer aldrig alene, måske de ligefrem hjælper hinanden med at holde vagt. Skader (og andre af de store fugle) er jo ret kvikke. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kvikke er de, det er der ingen tvivl om. Jeg har ikke bemærket, at de altid er to, når de kommer, men der er selvfølgelig også mange træer her, hvor de kan skjule sig. Jeg må lige holde lidt bedre øje fremover, når jeg ser en af skovskaderne, for at se om der er en makker med :-)

      Slet
  3. Det var dog en flot fugl, den har jeg ikke set i min have. Fantastiske billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke hvor du bor, men da vi boede inde i byen, var det kun sjældent vi fik besøg af en skovskade.

      Slet
  4. Hej Vivi.Utrolig smukke billeder af skovskaden.Kan godt misunde dig alle dine fugle.
    Men sådan er det jo når man bor i byen.
    Bruger du macrolinse?
    Har lige vist mit første indlæg med mit nye kamera.........men har ikke lige fundet
    ud af at tage billeder tæt på.
    God søndag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi bruger en teleobjektiv 70-300, når vi tager fuglebilleder.

      Slet