4. februar 2014

Fugle i haven - kvækerfinke


Daglige vintergæster ved vores foderbræt er kvækerfinkerne.
De kendes på deres orange bryst,......


..........og hvide overgump, som tydeligt ses på ovenstående billede.


Kvækerfinken ses her sammen med en af sine nære slægtninge bogfinken. Både i størrelse, form og adfærd ligner de to fugle hinanden.


Kvækerfinken er en almindelig vintergæst i Danmark, men rejser nordpå til bl.a. Norge, Sverige og Finland om sommeren.


Her i landet skulle kvækerfinkerne ofte optræde i større flokke. I år synes jeg ikke, der er voldsom mange, men sidste vinter oplevede vi, at temmelig mange pludselig slog sig ned i det store ahorntræ, der dengang lå nyfældet på plænen.




8 kommentarer:

  1. Vi har dem heller ikke i flokke hos os, men et par en gang i mellem, ser vi da.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her ser jeg dem dagligt, men det er lidt forskelligt, hvor mange jeg ser, men tror der max. har været ti af gangen i år.

      Slet
  2. Spændende....... Flotte billeder og ikke en fugl der optræder hos os i byen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg så dem heller ikke, da vi boede i byen.

      Slet
  3. Det er dog en sød lille fyr, den tror jeg ikke jeg har i min have. Fine billeder.

    SvarSlet
  4. Rigtig gode billeder. Har også besøg af kvækerfinker, når der er sne ellers er de nede i bøgeskoven. Har i dag set spætmejsen for første gang i år. Havde den flere år i træk både sommer og vinter, men sidste vinter blev den væk og var her heller ikke sidste sommer, så håber den nu er tilbage for at bo hos os ,den er så flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt jeres spætmejse er vendt tilbage, forhåbentlig for at blive :-) Den har vi ikke set hos os.
      Sidste vinter kom flagspætten en gang imellem, men den har vi ikke set noget til i år.

      Slet