16. februar 2014

Grene forvandles til flis, trækløvning og gravearbejde.

I dag havde vinden lagt sig så meget, at vi kunne komme ud og ordne lidt :-)


Vi har træ og grene liggende i store dynger. Det er som om det ingen ende vil tage, men det er jo klart, når vi bliver ved med at samle sammen.


H.J. fik en hel del grene omdannet til flis :-) 
Jeg kan stadig imponeres over, hvor mange grene vores lille kompostkværn kan tygge på forholdsvis kort tid.


Det gav lidt luft, så nu vi kan slæbe endnu flere grene herover ;-)
Jeg manglede lidt flis til skovstien, det blev fyldt på. 
Der er stadig flis i overskud, men det skal vi også nok få brugt. Der er flere udvidelser på vej.


Træ der skal kløves har vi også nok af, også her kommer der løbende mere til.


Jeg har svunget øksen en del i dag......


........så også her gav det luft.


Alt det "nye" træ kommer fra det busket til højre i billedet. Når det engang er fældet, får vi vist en chance for at komme ordentlig til bunds i trædyngerne. Fremad rettet vil det kun være grene fra vedligeholdelses beskæring, vi skal forholde os til, og det er jo småting, i forhold til alt det vi har fældet indenfor det sidste år. 


Der er stadig en del buske og træer tilbage. Jeg glæder mig rigtig meget, til vi bliver færdige med at fælde dem !! Det bliver skønt, den dag vi kan komme i gang med at bygge de ydre rammer ordentlig op.
Derefter kan jeg nemlig koncentrere mig, om det jeg holder mest af, opbygningen af selve haven, men som jeg har skrevet flere gange før: "Først det grove - så det sjove".


Igen i år skal køkken- og snithaven udvides. Gravearbejdet har jeg påbegyndt i dag.


Tiden må vise, hvor stor udvidelsen når at blive i år, men min erfaring siger, at lidt gravearbejde hver dag i en periode hurtigt giver et pænt stykke bar jord.

20 kommentarer:

  1. Godaften Vivi.Er stadig imponeret af al den energi du har.For der er godt nok noget at gå i gang med.Men er sikker på at det bliver supergodt når der bliver plantet til i køkkenhave og i bedene.Er også spændt på at se når du får tilplantet skovhaven
    Kan ikke lade være med at sammenligne vores indlæg.Jeg viser små forårsblomster ........og du viser din store have.Men dejligt med lidt variation.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er begrænset, hvad jeg har af blomster i min have endnu, men der kommer heldigvis flere til for hvert år :-) Jeg glæder mig meget til, at få tilplantet mit gul - orange bed, og selvfølgelig også skovhaven. Skovhaven mangler jeg dog en del planter til, så det må komme lidt hen af vejen.
      I er mange der viser små fine forårsblomster, og jeg nyder jeres billeder :-) Her står den, som det kan ses stadig på en masse grove ting. Vil dog sige, at jeg glæder mig vildt og voldsomt til, at vi får fældet resten, så vi kan ringe efter det firma, der skal trække rødder op. Når rødderne er trukket op og jorden gjort klar til plantning, så begynder det virkeligt at blive synligt, hvad vi har gang i, og vi kan for alvor koncentrere os om de mere spændende anlægsopgaver.

      Slet
  2. Hej Vivi sikke en omgang I der er gået i gang med. Du har da fået rørt kroppen. Vi har selv ordnet stammer til brænde et par gange så jeg ved du kommer til at sove godt i nat :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et større projekt, og der skal bruges rigtig mange timer, før vi får helt bund i alt det træ.
      Nå det må tage den tid der skal til, for der er jo også mange andre projekter i haven her hen over foråret.

      Slet
  3. Sikke da et projekt! Sikke en energi! Og hvor bliver det spændende at følge udviklingen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren :-)
      Udvikling er der i hvert tilfælde. Vi har lige siddet og set vores billeder fra marts måned i både 2012 og 2013, de fortæller at der er sket en hel del. Kan det næste år rykke tilsvarende, så er jeg spændt på, hvordan haven ser ud, når vi når til marts 2015 :-)

      Slet
  4. ha, nej det får bestemt aldrig. Du har fat i noget væsentligt, nemlig at ens projekter ikke absolut skal afsluttes hurtigst muligt. Det kan ligefrem være hyggeligt at gå ud og tage det daglige nap.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lidt hver dag rykker faktisk rigtig meget, og det føles ikke så hårdt på den måde :-)
      Jeg vil selvfølgelig gerne afslutte nogle projekter (især alt det træ), men det vigtigste er, at vi kan gå og hygge os med tingene. Haven er vores legeplads og ikke en arbejdsplads.

      Slet
  5. Der er jo allerede sket så meget i jeres have, så jeg fuld af beundring. Det bliver godt med lidt mere flis til den fine havesti i skoven. Ja allerede nu, har I jo fat i den lange ende og har fået tyndet godt ud i havens træer. En rar tanke at det igen kan bruges på stier rundt om i haven, så intet går til spilde.
    Jeg er nu glad for at ingen her inde i byen har sådan en flishugger, for de larmer værre end jeg ved ikke hvad. Men I har jo heldigvis langt til naboerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu ikke, vores kompostkværn larmer voldsom meget. Vi har en med en valse. Jeg har læst, at det er dem med knive, der kan larme helt vildt.
      Selvom der er arbejde med det, foretrækker vi at bruge grenene som flis, og resten som brænde. Der er jo også penge at sparre, hverken træ eller flis er helt billigt.

      Slet
  6. Ja I er begge flittige og når en masse, så inden I ser jer til, er det tid til det sjove i selve haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er noget jeg ser frem til, altså det sjove inde i haven :-) Rammerne er dog vigtige at få på plads, så der kan begynde at vokse noget bedre læ op fra vest. Materialepladsen er også en vigtig ting at få lavet, så bliver alt meget mere praktisk, og vi undgår unødig brug af tid på at flytte rundt med ting.

      Slet
  7. Hej Vivi
    Dejligt for jer med så fint vejr, at i kunne komme ud og arbejde i haven. Tænk det forspring denne milde vinter giver i år, det bliver spændende at se haven til efteråret ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja i dag var det udevejr. I går var der så meget sus på, at det var lige før man kunne blæse væk ;-)
      Vinteren har bestemt givet et forspring, men det kan vi også sagtens bruge, og mon ikke der sker en del i vores have igen i år.

      Slet
  8. Wow sikke mængder grene og træ i får forvandlet:-) og spændende er det at følge tilblivelsen af jeres have.

    SvarSlet
  9. Pyha, ja, vi kender også til det - har selv fjernet træ og grene i en måneds tid, efter en del af vores grantræer væltede under stormen, så ja, det er et stort arbejde.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et stort arbejde, men ikke det mest spændende at fjerne træer og grene, uanset om det er stormens værk eller et selvvalgt projekt. Her er det en nødvendighed, for at få pæne rammer om vores have.

      Slet
  10. Det er bare så imponerende, hvad I har nået. Jeg nyder at følge med her på bloggen og glæder mig til at se, hvordan det hele udvikler sig :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Signe :-)
      Udvikling er der, selvom det ikke foregår i Hokus Krokus tempo ;-)

      Slet