24. februar 2014

Blomster i februar.

Der sker noget hver eneste dag i haven, når vi har så lune temperaturer :-)


En gul krokus har åbnet blomsten.


Disse vintergækker holder jeg utrolig meget af. De er så lette og yndige. I bunden af bedet begynder vårkærminderne at røre på sig med de små blå blomster.




Her en anden slags vintergækker med mere fyldige blomster.


Lungeurt.


Vinca


Kirsebærkornellen som blev plantet i efteråret, har valgt at blomstre allerede her det første år :-)


Julerosen som blev plantet sidste forår, er ikke nær så villig til at blomstre. Først nu kan en blomsterknop anes helt nede i bunden af planten. Håber den den bliver mere blomstervillig fremover.


Jeg har plantet nogle afblomstrede våriris ud i haven, men helt afblomstrede var de åbenbart ikke, for her et par uger efter, var der pludselig en blomst mere.


Dagens gode vejr blev bl.a. brugt til at få fjernet det sidste græs i det lille skovbed. Trangen til at plante var stor, men der var noget senegræs i bedet, så jeg må hellere vente, til jeg er sikker på, det er ordentlig udryddet.


12 kommentarer:

  1. Jamen, er det ikke bare fantastisk så meget liv der er i haven allerede i febrar!?! Dejlige billeder du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo det er helt vildt, at alt er så tidligt på vej i år.

      Slet
  2. Ja det senegræs er svært at komme til livs, jeg har også kæmpet med noget i dag. Dine planter er nået langt, mine gule krokus er ikke i blomst endnu. Min kirsebærkornel er ikke nær så villig til at blomstre, jeg er ikke en gang sikker på, at det bliver i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er noget irriterende noget det senegræs, men det er bare med at være over det. Jeg fik vist ret godt styr på det, der var i det store skovbed sidste år, men helt væk er det nok ikke.
      Det lader til, jeg er heldig med min kirsebærkornel sammenlignet med din.

      Slet
  3. Hej Vivi
    Ja er det ikke helt fantastisk som det hele bare pibler frem, Skønne billeder du viser og lad os håbe den julerose kommer ordentligt igang med blomstringen.
    Hvor er du tålmodig....... jeg ville nok have fyldt bedet med planter øjeblikkeligt, men du er helt sikkert den mest fornuftige af os to ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber julerosen er tidligere ude næste år. Jeg har en stående i krukke i gårdhaven, som skal ud i bedet senere, gad vide om den får lige så svært ved at komme i gang til næste år.
      Jeg tror, der er mindst arbejde i at være tålmodig, når det handler om senegræs. Planter jeg nu, ender det sikkert med, det hele skal graves op igen om et par år og alle planter deles i miniature stykker for at blive renset for senegræsrødder, det har jeg ikke lyst til!!

      Slet
  4. Så nydelig det blomstrer i hagen din. Vakre vårtegn :)
    En fin kveld ønskes fra Tone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ekstra dejligt med de første forårsblomster.

      Slet
  5. Min erfaring med juleroser er også, at de lige skal have en sæson til at sunde sig efter omplantning eller udplantning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så arter min julerose sig jo helt normalt.

      Slet
  6. Nogle helt vidunderlige vintergækker du har! Både de enkelte og de dobbelte er skønne.
    Helleborus har det med at vente med blomstringen til et par år efter de er blevet sat, er min erfaring. Men SÅ kommer de til gengæld også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vintergækker er så fine :-) Tror jeg vil have de dobbelte delt efter blomstring, så de kan brede sig noget mere rundt i skovhaven.
      Jeg havde en julerose i min gamle have, den blomstrede lystigt. Jeg kan ikke huske, om den også var langsom starter, men det har den måske været.........
      Dejligt i deler ud af jeres erfaringer :-)

      Slet