2. januar 2011

Kompost

Jeg har tidligere været inde på,  at jeg har lavet kompostkasser. Her et par år efter fungerede det fint. Hvert forår, starter havesæsonen med at si og vende kompostbunkerne.
Jeg har lavet en si af nogle brædder og et trådnet, så jeg kan få sorteret de store ting, der måtte være tilbage fra.


Jeg er i gang med at si komposten, til højre ses spande med sten.
 De første år efter haveomlægningen, var der kommet en frygtelig masse sten frem af jorden. En del af dem, var havnet sammen med det grønne affald i komposten, det kunne vi ikke undgå. De blev i forbindelse med siningen fjernet. Har slet ikke tal på alle de spande fyldt med sten, der er fjernet fra haven.
Der er en del arbejde med komposten, men det er også skønt, at stå med en masse godt materiale til jordforbedring. Det bliver også brugt til at blande op med jord ved plantning, både i haven og i krukker.


I forgrunden ses ca. 1/3 af den gode kompost jeg fik i 2007, så det giver en pæn portion.


7 kommentarer:

  1. Ja, kompost kan vi ikke undvære i haven. Er det forskelligt i hvert rum, eller bruger du et tomt rum til at stikke om i?

    Jeg har også tre rum. Et til nyt haveaffald, 1 til at om stikke i, og et rum til færdig kompost.

    Go' søndag

    SvarSlet
  2. Jeg har 4 rum. Tømmer 2 rum hver forår, stikker de to andre om i dem, der er blevet tomme. Har så 2 tomme til at fylde i gennem sommeren.

    SvarSlet
  3. Det tænkte jeg nok, at du gjorde. Jeg mener, at det er enhver haveejers pligt selv at sørge for sit haveaffald, og jeg forstår ikke dem der kører det på lossepladsen, for derefter at styrte i Silvan og købe kunstgødning. Slet ikke når man har gødning og jordforbedring indenfor hækken. Hmm måske er det bare mig...

    SvarSlet
  4. Ved ikke om jeg ser det som en pligt, men syntes det er dumt at bruge en masse tid på at køre gode ting væk fra haven.
    Der er gode næringstoffer i komposten, men den medvirker også til, at jorden får en bedre struktur. Det er der stor behov for her på min sandede jord.
    Jeg kan dog ikke få min kompost så varm, at den brænder alle ukrudtfrø af, men jeg ved hvad det er for vækster det handler om, så det lever jeg med. Henter jeg udefra, ved jeg ikke hvad jeg risikerer at få ind.

    SvarSlet
  5. Kære Vivik
    Det ser dejligt ud. Godt at få genbrugt sin egen jord og få noget godt op af jorden bagefter ;-)
    heldigvis er det min bedre halvdel, der laver det hårde kompost arbejde...
    kh lone.g

    SvarSlet
  6. Hei. Jeg kom tilfeldig over bloggen din, og har nå sittet å lest nedover og sett hvordan dere har forvandlet en eksisterende hage, til noe helt nytt og spennende hage. Fantastisk arbeid dere har utført!

    Jeg kommer veldig gjerne tilbake hitK:)

    Anita

    SvarSlet
  7. Lone, det er fint du har manden til det hårde arbejde med komposten, for det er faktisk hårdt. Jeg kan dog godt li de fysiske udfordringer, og håber kroppen kan klare det mange år endnu ;-)

    Anita, tak for besøget på min blog, du er meget velkommen til at vende tilbage.

    SvarSlet