25. januar 2011

Gentiana / Ensian


Det surbundsbed jeg havde været i gang med at lave  tidligere på året, havde plads til flere planter. 
Jeg gik og overvejede hvad jeg kunne plante, som kunne blomstre noget senere på året end de fleste andre surbundsplanter gør.

Valget faldt på en meget smuk lille plante, nemlig Gentiana sino-ornata ´Blauer Zwerg´. Det er en lille krybende plante, der kommer med sine meget flotte blå blomster sidst i august,og kan blive ved med at blomstre frem til november  måned. 

Jeg syntes, planten er fantastisk, når mange andre planter er ved at trække sig tilbage, står den i haven og markerer sig med sin klare blå farve. Kunne ønske mange haveejere får øjnene op for denne lille skønhed.

9 kommentarer:

  1. Ganske bedårende plante og hvilken blå farve, den skal jeg lige skrive på den laaaange ønskeliste.
    Annette

    SvarSlet
  2. Den har jeg haft et "godt øje" til længe - men når der er lidt begrænset bugedt, så må jeg prioritere hver eneste sæson. Tænk hvis man engang "vandt i lotteriet" og kunne købe alle de forskellige stauder man ville have og i lige de passende store mængder der ville gøre haven helt fantastisk...åhh at drømme!!!
    hilsen Berit

    SvarSlet
  3. Tror vi alle har en masse planter vi ønsker os. Økonomien er en ting, som du skriver Berit, men det næste bliver så plads problemer ;-)

    Jeg plejer at sige, at når jeg vinder i lotto, som jeg ikke spiller i, så vil jeg købe jord, masser af jord, så jeg kan få en kæmpe have/park.
    Gevinsten skal dog være så stor, at jeg ikke behøver at gå på arbejde, for hvordan skal jeg ellers nå at passe min drøm ;-)

    SvarSlet
  4. på billedet ligner den næsten en rosemarin med blå blomster :-)

    SvarSlet
  5. Hej Vivik

    Tak for din hilsen. Det var hyggeligt at du og din mand kom til mit foredrag i Billund Havekreds.
    Det er rigtig spændende, det der sker i jeres have. Jeg glæder mig til at følge dens videre udvikling. Det er tydeligt, at det er en fagmand
    (kvinde), der er inde i billedet. Jeg genkendte tydeligt situationen med at lægge marksten.

    Kh. Jørn

    SvarSlet
  6. Tak for de pæne ord, men der går lige nogle år endnu inden, jeg står med mit svendebrev.
    Alt det med sten, har jeg ikke lært på skolen endnu, men glæder mig meget til jeg skal i gang med det :-)

    SvarSlet
  7. Kan man flytte Gentiana sino-ornata

    SvarSlet
    Svar
    1. Og hvornår er det ok, da jeg laver nye bede og gerne vil have dem deri??

      Slet