27. januar 2011

Lille Malund


Ind i mellem er det dejligt, at komme ud og se andre haver end ens egen.
Uanset om det er en stor eller lille have jeg besøger, så er der altid et eller andet i en have jeg kan li, og som kan inspirere mig.



I pinsen 2008 havde vi rigtig dejligt vejr, og kørte en tur til Lille Malund. Det er en stor åben have, der ligger nord for Tørring i det midtjydske.
Det var en dejlig oplevelse. Der var bl.a. rhododendroner i blomst på det tidspunkt.


I haven var der en masse spændende planter. Der var vandpartier, japansk have, rosenhave, lynghave, stenbed m.m. En dejlig frodig have.

Det var en have, hvor man sagtens kunne bruge en del timer på at gå rundt og suge til sig :-)


I haven er der også et større plantesalg, så selvfølgelig kom jeg hjem med nye planter til min egen have igen, igen ;-)

Kan varmt anbefale jer at besøge denne skønne have.

8 kommentarer:

  1. Det er altid meget lærerigt, at se andre haver, men også at få andre til, at ses ens egen have og komme med kommentar både positive og negative. Man kan nemt gå hen og blive lidt hjemmeblind.

    Vi har set den kreative have, som var meget inspirerende. Kender du den?

    SvarSlet
  2. Den have har jeg aldrig hørt om, men har selvfølgelig lige slået den op på nettet :-)

    Fagligt/konstruktivt begrundede forslag til ens egen have er for mig ok.

    Syntes dog det er vigtigt at have for øje, at hos en selv, handler det om, hvad man selv kan li eller syntes er sjovt, og ikke hvad "tilfældige" andre syntes.

    Min have er min private legeplads, og der bliver leget og eksperimenteret med det jeg i en given periode brænder for, uanset hvad andre tænker og mener om det.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  3. Hej Vivik
    Jeg kender godt Lille Malund, kommer der mindst en gang om året. Det er dejligt afslappende at gå rundt der og nyde haven. Plantesalget gemmes til sidst og tro mig, den lille røde bil er fyldt op hver gang :-) Man bliver høj af det og på den gode måde.
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Jeg forventer også at besøge haven igen, og får sikkert slæbt planter med hjem igen, igen.

    Jeg kan også køre helt op over skønne haver og planter ;-)

    SvarSlet
  5. Bor i Vonge, og kender genske mange herude med det efternavn... Malund :O)
    Vonge ligger i øvrigt jo kun et stenkast fra Tørring!

    SvarSlet
  6. Ja, der er mange stednavne rundt omkring i landet, der er blevet til efternavne.

    For mange år siden, da vi boede i Give kommune, var det som regel Vonge planteskole, vi handlede hos.
    Var i øvrigt en tur i Vonge planteskole så sent som i efteråret, hvor jeg også var en tur i rhododendronplanteskolen oppe på Viborgvejen, for at købe en plantegave til min søster :-)

    SvarSlet
  7. å! så vakker en hage :)
    Takk for at jeg fikk være med inn der, det gjør så godt i vinterødet å se grønt og blomstring :)

    Nå har jeg satt deg på hageblogger-listen, hyggelig at du vil være med :)

    SvarSlet
  8. Jeg handler mindst tre gange om året i Rhododendronhaven på Viborgvej, der køber jeg både planter, spagnum og gødning, så jeg har lagt rigtig mange penge der, men det er lige stor fornøjelse hver gang.
    Desuden ligger de to steder i passende afstand fra Samsøfærgen, det tager ca. 1 time at køre dertil.

    SvarSlet