15. februar 2011

Besøg på Lønbæk planteskole.

Sidste år havde vores lokale havekreds Anne Marie fra  Lønbæk Planteskole nede og holde et foredrag om sjældne planter. Det var rigtig spændende :-) 

Foredraget endte med, at vi var 3 par fra havekredsen, der bestemte os for at besøge planteskolen. Vi fik efterfølgende lavet en aftale med Anne Marie, og kørte en tur derop midt i maj.
Jeg var meget fascineret af dette smukke kirsebærtræ, som havde startet sin blomstring allerede i vinterperioden. Desværre et træ der er for stort til min alt for lille have ;-)

Det blev en meget spændende dag. Vi blev vist rundt i hendes store have, hvor der stod den ene skønne plante efter den anden (der var mange jeg ikke kendte), og hun var rigtig god til at fortælle om dem :-)

Efter rundvisningen var tiden kommet til indkøb. Jeg havde en pæn lang indkøbsliste med hjemmefra. Jeg læste op, og Anne Marie fandt frem. Fantastisk at kunne køre hjem med en masse spændende nye planter til haven, og det endda til en meget fornuftig pris.

Jeg fik købt papirbarkløn, gulbladet trompetkrone, søjle tulipantræ, pagodebusk, hibiscus ´Blue Bird´, hjertetræ med røde blade, broget navr, Viburnum ´Eskimo´, Deutzia, trold el, sneforsythia og en rosen akacie. Der ud over blev det til en acer med røde blade og et træ, som jeg mener hedder noget med syv sole.

Efter en oplevelsesrig dag, var det med at komme hjem og få plantet. Glæder mig meget til at se hvordan de forskellige planter kommer til at udvikle sig.

Her står jeg med mine nye planter. Jeg havde det som et barn, der var blevet sluppet løs i en slikbutik ;-)

Der var så mange spændende planter i Lønbæk planteskole, at jeg bliver nødt til at vende tilbage engang og købe lidt mere :-)

5 kommentarer:

  1. Det var noget af en portion du fik købt og et virkelig spændende sted som jeg godt gad besøge:))

    SvarSlet
  2. Det lyder rigtigt hyggeligt, dejligt med en planteskole der gir' sig tid til kunderne. Anne Gine

    SvarSlet
  3. Der var vi i efteråret, vi fik også rigtig mange sjældne og dejlige planter med hjem. Bl.a flere forskellige Viburnum arter og flere Euonimus arter. Anne Marie kan snakke om sine planter, så det er en lyst, det er lige før man skal købe naboens mark for at få plads til al det man har lyst til at købe, og ja hun giver sig rigtig god tid til kunderne. Jeg tror vi var der i tre timer, vi skulle nå en færge hjem.
    Den der med de syv sole hedder Himlens syv sønner, Anne Marie kalder det syv sole, fordi hendes far (tror jeg) engang kaldte den sådan. Suns og sons ligner hinanden meget, derfor er det blevet fejloversat i sin tid.
    Jeg overvejer også en tur til, men er der plads til mere i haven. Så må der mere græs væk :-)

    SvarSlet
  4. Kan varmt anbefale at besøge Lønbæk planteskole, og virkelig god kundeservice :-)

    Kan godt huske, der var en historie om det med suns/sons. Godt lige at få det sat på plads, jeg kunne nemlig ikke huske om planten hed det ene eller det andet.

    Jeg mangler også jord, men da jeg bor i et parcelhuskvarter, er det jo helt umuligt at købe jord af naboerne her ;-)

    SvarSlet
  5. Ja de vil nok ikke af med jord. Jeg kunne måske nok købe mere, men alderen sætter nok sin begrænsning, jeg har i forvejen 1800 m2 at passe, så selv om jeg går på efterløn i år, bliver der nok rigeligt at se til.
    Min mand vil gerne af med mere græs, så er han fri for at slå det :-) og jeg glæder mig til foråret og friheden til selv at bestemme, hvad jeg skal lave i løbet af dagen.

    SvarSlet