11. maj 2013

Mælkebøttefjerner fra FISKARS

Dette billede kender mange af os haveejere sikkert alt for godt.
Mælkebøtter er skønne, når de står ude på markerne, men er ikke den plante vi sætter størst pris på i vores haver.


Jeg er blevet kontaktet af FISKARS, om jeg ville afprøve deres mælkebøttefjerner.
Jeg kender på forhånd FISKARS mælkebøttefjerner som et supereffektivt redskab fra mit arbejde som gartner, så det sagde jeg selvfølgelig ja til :-)


Mit erhverv gør, at noget af det første jeg bemærker, når jeg får et nyt redskab til manuelt brug, er vægten. Det er meget vigtigt, at redskaber ikke er tunge og uhåndterbare.
FISKARS mælkebøttefjerner er meget let, så allerede her giver jeg det første plus :-)
Næste plus bliver givet for, at mælkebøttefjerneren har en længde, så jeg kan stå oprejst til arbejdet.


Hvordan fungerer mælkebøttefjerneren i praksis:

Den har 4 metaltænder,...........


...............som sættes omkring mælkebøtten, og med et let tryk på pedalen smutter de i jorden,..........


........... mælkebøttefjerneren vippes ind mod en selv........


...........og vupti, så er mælkebøtten oppe - MED ROD.


Den orange "dims" midt på stangen trykkes ned, og mælkebøttefjerneren slipper sit tag i mælkebøtten - enkelt og let.


For at illustrere hvor effektiv mælkebøttefjerneren er, prøvede jeg at lave et lille forsøg.
Hvor meget fylder mælkebøtterne i en 20 l spand efter 5 minutters arbejde i almindeligt tempo.
Det blev til en lille spandfuld, det kan vist kaldes særdeles tilfredsstillende :-)

Jeg kan varmt anbefale FISKARS mælkebøttefjerner.
Den forurener ikke, er effektiv - nem at håndtere, indbyder til en fornuftig arbejdsstilling og har så lav en vægt, at jeg nemt ville kunne arbejde med den i flere timer uden problemer :-)

Selvom det er en mælkebøttefjerner, vil jeg afslutningvis fortælle, at den er lige så supereffektiv til at fjerne tidsler med - det er det jeg har brugt den til på mit arbejde.

18 kommentarer:

  1. Tak for dit indlæg. Jeg så lige at Bilka har den på tilbud og jeg overvejede at købe en, men var usikker på om det bare var noget pjat, kan forstå at den virker ok, så måske skulle jeg købe en.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Den virker rigtig godt, og er bestemt ikke bare noget opreklameret gejl!

      Jeg kendte godt mælkebøttefjerneren i forvejen, så var slet ikke i tvivl om, at jeg kunne skrive noget pænt om den.

      Slet
  2. Tak for tippet :-) Jeg tror også, vi vil købe én, da du varmt kan anbefale den og da den er på tilbud i Bilka.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er ret overbevist om, at du vil synes om den :-)
      Gode ting på tilbud er altid godt :-)

      Slet
  3. Det var da dejligt at vide at den er rigtig god og virker efter hensigten :)

    Forresten Vivi jeg skal lige have gravet den kastanje op til dig som jeg lovede dig sidste år i Kolding. Det må være på tide den bliver pottet op så den kan komme med til Kolding i år og flytte hjem til dig. Du har jo både pladsen til sådan et træ og det vi passe fint i dine fantastiske omgivelser.

    Haveknus Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mælkebøttefjerneren er god !

      Det med kastanietræet lyder fint, så må jeg se at finde den rigtige plads til den.
      Vi ses i Kolding :-)

      Slet
  4. Tak for anbefalingen, selv om jeg altid er lidt skeptisk over for disse sponsorerede indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Forstår fuldt ud din skepsis, jeg tror bestemt heller ikke på alt hvad jeg læser ;-)
      Dem der kender mig personligt, ved dog at jeg aldrig ville ligge navn at skrive noget, som jeg ikke mener.
      Havde jeg observeret mindre gode ting ved den mælkebøttefjerner, ville jeg naturligvis have nævnt dem, men jeg kan ikke se nogen.

      Jeg vil gerne reklamere for produkter, som jeg føler, jeg kan stå inde for, men skulle jeg få en henvendelse ang. noget, som jeg på forhånd ved, jeg ikke bryder mig om, ville jeg til enhver tid takke nej.

      Slet
  5. Jeg har selv haft den et par år. Den er rigtig effektiv - tager lidt jordklump med hvis jorden er meget leret. Så vi får "luftet" plænen på den måde.
    Vi har stor glæde af den til Mormor som gerne vil hjælpe, men ikke længere kan bukke sig ned. Jeg bryder mig faktisk heller ikke længere om at ligge på knæ for længe eller sidde på hug, så jeg er også glad for den.
    Vore halvstore børn synes den er sjov at bruge - så der kan vi få lidt hjælp til arbejdet i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan se, at i også har stor glæde af jeres mælkebøttefjerner.
      Du skriver at den tager en lille jordklump med i lerjord. Vi har sand og her tager den også lidt med, men ikke noget, som har nogen betydning i en almindelig brugsplæne (den plænetype langt de fleste danskere har i deres haver). Plænen bliver "luftet" lidt, som du skriver. Efter en dag eller højest to tror jeg ikke, man kan se eller mærke, der har været en mælkebøtteudryddelse i gang, da græsset lynhurtigt lukker sig om de små huller.

      Slet
  6. Ja den er effektiv og jeg er glad for min også som nu er igang med tredie sæson....måske især fordi ungerne syntes at det er sjovt at fjerne mælkebøtter ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er måske en ide at få børnenbørnene til at fjerne mælkebøtter, når de kommer på besøg her ;-)

      Slet
  7. Jeg har haft sådan en i et par år nu og jeg synes også at det er en fortrinlig opfindelse. jeg er så glad fordi jeg slipper for at bukke mig og slide min hånd med at brække mælkebøtter op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er noget mere behageligt, end at kravle rundt med en kortskaftet mælkebøttefjerner. Med Fiskars mælkebøttefjerner overanstrenger man hverken ryg eller hænder.

      Slet
  8. Jeg synes den er vildt dårlig. Den laver gigantiske huller i græsplænen, som skal genfyldes når man er færdig. Jeg havde en - men smed den ud. Men sådan er vi jo nu en gang forskellige. Den lille håndmælkebøttefjerner er jeg dog rigtig glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar.
      Jeg synes det er godt, du kommer med din oplevelse af mælkebøttefjerneren her mellem alle "roserne".

      Vi ser heldigvis alle forskelligt på tingene, og sådan skal det helst være :-)

      Her hos mig vil det være en tidsmæssig umulighed, at kravle rundt med en lille håndmælkebøttefjerner, det kunne lettere lade sig gøre i min gamle have, hvor plænen var lille og meget mere velplejet, hvilket derfor også betød, at mængden af mælkebøtter var noget mere begrænset.

      Slet
  9. Jeg er til dels enig med Eva. Den laver store huller i plænen - og ganske ofte får den heller ikke hele roden med op.

    Men, nu har jeg altså også MEGET hård lerjord, så jeg bruger den nu stadig ;)
    dog ikke for længe ad gangen, da jeg så bliver for træt i ryggen - den er lige kort nok, når tænderne er skubbet ned i jorden, når man rager 182 cm op ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Her på min sandjord er der ikke problemer med at få rødderne med op.

      Kan godt se du har en noget andet højde end jeg har, hvilket kan betyde meget, når det handler om længden på haveredskaber. Mælkebøttefjerneren passer fint til mine 164 cm.

      Slet