2. maj 2015

Årets første plantemarked og "nye" fliser under skraldespandene


I dag var vi til plantemarked i Vorbasse, det er det første plantemarked, vi har været til i år :-)
Med hjem kom en violfrøstjerne, en lysegul anemone til skovbedet, et par lyse lærkesporer og en kærmindesøster Mr. Morse, der har hvide blomster, de skal naturligvis plantes i det hvide bed.
En lille stedsegrøn græs kom også med hjem, den vil jeg bruge i en krukke sammen med nogle andre planter.
 


I det tidlige forår har vi haft store problemer med mus i skraldespandene. Det er første gang det er sket, men der har været rigtig mange mus i år, og jeg kunne forstå på skraldemanden, at 50% af de husstande han kom hos på landet, havde haft samme problem som os i år.
 
Fliserne/stenene som vores skraldespande stod på var en blanding af flere forskellige slags. Der var store revner, hvor musene sagtens kunne komme op. Da stenene for nogle uger siden blev fjernet, kunne vi også se, at der var masser af gange under fliserne. Der var blevet rimelig ro på aktiviteten i jorden, og i eftermiddag fik jeg taget mig sammen til at få gravet ud, lavet en ordentlig bund og lagt fliser.
 

Nu er der udelukkende brugt 50x50 fliser, dem kan musene ikke sådan lige vippe rundt med.



Det var ikke den mest spændende opgave at bruge tid på (vil hellere lave nye bede ;-)), men nu er det ordnet.


Skraldespandene er på plads, og musene kan ikke komme i dem nede fra, men vi skal vist have bestil en ny, for den revne der er i hjørnet, kan de uden problemer kravle igennem, og så er vi jo lige vidt...........

10 kommentarer:

  1. Hej. Det er godt, at der findes løsninger på problemerne. Det ser godt ud med dit nye bed på østsiden og sikke mange spændende planter du har fået hjem. Jeg forstår godt, at du gerne vil fortsætte dette projekt, men mon ikke, du er meget tilfreds med dagens arbejde alligevel. Det må være rart at slippe af med musene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo det var godt at få den opgave løst, det er i hvert tilfælde træls med mus i skraldespanden!
      Det er dejligt med nye planter, og det ender sikkert med, at jeg får slæbt rigtig, rigtig mange med hjem fra plantemarkederne i år, for nu er jeg nået så langt med haven, at jeg har plads til at plante dem :-)

      Slet
  2. Selvom de ikke var det sjoveste arbejde, så er det nok en god fornemmelse du har nu :-)
    Så kan du måske lave nye bede i morgen?
    Dejlige planter du fik med hjem. Mr. Morse kunne jeg også tænke mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rart, at jeg ikke skal tænke mere på det. Jeg kan egentlig godt li at lave belægninger, men så må det gerne være med mere spændende materialer ;-)

      Der er flere ting der trænger sig på, om der skal prikles planter eller laves bede i morgen har jeg ikke taget stilling til endnu. Traileren er fyldt med kompost, vi har hentet på genbrugspladsen i dag, det skal i hvert tilfælde køres ud i køkkenhaven, og er der ikke nok må jeg af sted efter noget mere.
      Jeg kendte ikke Mr. Morse, men måtte eje den til mit hvide bed, både blomsterne og bladene er jo perfekte til det bed:-)

      Slet
  3. Flot nyt bed du har fået lavet ved gavlen, og imponeres over de knivskarpe og lige linjer du han lave. Og din skovsti bliver bare bedre og bedre, jeg er vild med den:-) Godt at få klaret de fliser, vi havde også mange mus i vinteres, men heldigvis ikke i skraldespanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. De skarpe kanter er meget lette at lave, jeg bruger bare en kantskærer, en helt almindelig manuel en af slagsen.
      Jeg er også meget glad for skovstien, og skovhaven kan kun blive bedre, efterhånden som der kommer flere planter til :-)

      Slet
  4. En god ting at få gjort, selvom det måske er lidt kedeligt arbejde. Jeg har endnu mit første plantemarked i år til gode, men det kommer. Fine planter du fik købt. Du er god til at beherske dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange plantemarkeder endnu, så jeg kan nå at lave mange plantekøb endnu.
      Det er dejligt, at jeg igen kan begynde at slæbe planter hjem, de første par år herude blev det jo ikke til så meget, men nu er jeg ved at have bede til at plante i :-)

      Slet
  5. Det er rart at kunne sige 'tjek' ud for den slags opgaver - så er der tid til det lidt sjovere! Jeg er ikke nået til plantemarkederne endnu, skønne planter du har fundet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er altid rart, når de kedelige opgaver kan tjekkes af ;-)

      Slet