17. juli 2013

Der vandes i stor og lille stil



Det ses tydeligt dag for dag, hvordan alle grønne vækster trænger til vand. Plænen er efterhånden mere gul end grøn og flere stauder hænger med bladene.
Jeg har vandet med min vipvander t.h. i billedet de sidste par dage, og synes egentlig den gør det meget godt. Det sidste døgn er der blevet vandet i majsmarken, som er rundt om vores grund, og her til aften kom landmandens vandkanon ned i det stykke af marken, som vender ind mod vores have. Det er helt vildt så meget vand den sender afsted - min vipvander skrumper jo ind til ingenting ved siden af ;-)


Der kommer virkeligt noget vand ud.


Jeg kan da ikke forstå, han ikke vander vores grund, når han er i gang med det store skyts................


.................så jeg kunne slippe for at flytte rundt med min lille vander ;-)


Det ser ret godt ud, når aftensolen spiller i de store mængder forstøvet vand :-)


6 kommentarer:

  1. Har I egen brønd? Vi vander ikke med spreder, men jeg går rundt med vandkande og vander potter og roser. Det koster jo og vi har ikke mere regnvand at bruge.
    Ja det kunne da være rart og landmanden kom til at vande hos jer også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi har egen borring. Jeg vil ikke bo et sted, hvor der ikke er det, for så er det helt umuligt at holde liv i planterne her inde midt på heden, i sandjord der er som en si.
      Da vi boede inde i byen, havde vi også egen borring til havevanding. Det er der rigtig mange der har her omkring, fordi grundvandet står så højt, at man ikke skal ret mange meter ned for at hente vand op.

      Her hvor vi bor nu får vi al vores vand fra borringen. Det er noget rigtig fint drikkevand vi har. Prøverne der var taget lige inden vi købte huset var tip-top og vandet smager tillige rigtig godt. Det er ikke alle steder på landet vandet smager lige godt.

      Slet
  2. Hehe, sådan en vandkanon kunne hurtigt vande en almindelig have :)Jeg er beriget med en fugtig have i nærheden af Gudenåen i Randers, så jeg behøver aldrig at vande bedene. Køkkenhaven skal have en gang imellem, da den er anlagt oven på en faskine. Alle planterne i "planteskolen" skal dog vandes hver dag, når det er rigtig sommer som nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville ikke tage lang tid at vande haven med sådan en vandkanon, men mon ikke en del planter ville vælte med sådan en stråle. Du er heldig, at du slipper for at vande dine bede, her er alt knastørt, men så er det måske bedre at bo på sandjord forår og efterår. Der er fordele og ulemper ved alt.

      Slet
  3. Den vandkanon måtte også gerne lægge turen her forbi. Jeg har haft gang i slangen på de mest hængende planter i dag, men kvier mig ved det, da det som nævnt er dyrt. Dog bliver havedammen fyldt op, når vor herre ikke er villig til, at lukke op for en stille bløder natten igennem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt med sommervejr, men det er lidt hårdt for planterne, så vanding er ved at være meget nødvendigt om det koster eller ej.

      Slet