6. september 2011

Gammeldags rødkål

Vi er gået ind i efterårsmånederne, og hos os betyder det, at kosten ændrer sig. Om sommeren lever vi meget af salat og lette retter. Når efteråret indfinder sig ændrer vi stille og roligt kosten til noget lidt tungere.
En af de ting jeg altid gør om efteråret, er at koge rødkål, det smager meget bedre end det man køber på glas eller i plastspande.
I weekenden fik jeg kogt en pæn portion, det er dejligt at have i fryseren, og hører jo til, når vi skal have flæskesteg, ribbensteg, andesteg eller medister.



Snit et rødkålshoved i passende stykker. Kog rødkålen i 1 - 1½ dl eddike i 15 min., rør i det ind imellem. Derefter tilsættes 1 tsk. salt, lidt kommen, sukker (jeg bruger ca. 1- 1½ dl afhængig af rødkålhovedets størrelse), 2 skrællede æbler i tern og 1½- 2 dl ribssaft. Herefter småkoger kålen ca. 45 min.

Ønsker man en anden smag i rødkålen, kan man prøve sig frem med andre krydderier. 
Eksempler: Timian, laurbærblade, kanel, nelliker, vaniliestang, et par strimler appelsinskal eller soltørrede tranebær.

7 kommentarer:

  1. Jeg lager rødkal bare til jul , men det er jo godt hele året ,,den ser god ut ,,
    Ha en fin høstkveld , Marit.

    SvarSlet
  2. Hvor ser det lækkert ud! årh jeg får helt lyst til flæskesteg;-). Jeg tror jeg vil prøve din opskrift, vi skal holde juleaften i år og det kunne da være lækkert med hjemmelavet rødkål:-)

    SvarSlet
  3. Mniam, mniam, mniam muszę małżonce podsunąć ten przepis :)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

    SvarSlet
  4. Viviks kogebog... Sikke en dejlig rødkål, det ser lækkert ud.

    Fryser du den færdige rødkål ned eller blot den snittede rødkål inden kogning?

    SvarSlet
  5. Det er den færdige rødkål jeg fryser, så den er lige til at tage op og varme :-)

    SvarSlet
  6. Det høres helt deilig ut - jeg tar vare på din oppskrift :D

    SvarSlet
  7. Uhm det lyder lækkert. Skal prøves en dag jeg får god tid;o) Jeg har ikke nået at kommentere de forrige indlæg, men de have ser godt nok fantastisk ud. Jeg glæder mig til jeg en gang kan få fjernet hundehegnet, det er ikke særlig kønt og det er super besværligt at luge.

    SvarSlet