30. november 2010

Min havebaggrund.


Min første have

Det med have, har altid interesseret mig i større eller mindre grad i mit voksne liv.
Min første have fik jeg som 19 årig, det var en lille boligforeningshave. I den fik vi lavet staudebed og et lille havebassin med hjælp fra mine svigerforældre. Kan huske jeg eksperimenterede med at dyrke tomater udendørs.

Min første have

Efter et par år flyttede vi, fik en stor grund på omkring 4000 m2. Der var have på stedet, dog ikke i det hele. Vi fik endnu engang lavet havebassin og jeg fik plantet syrener, som er en af mine yndlingsplanter. Jeg havde en ide om, at lave hele grunden til have, men formåede ikke på daværende tidspunkt, hverken praktisk eller økonomisk, at udføre det store arbejde.

Da jeg var midt i 20erne, havde jeg 3 år, i periden april - november, arbejde som gartnermedhjælper, hos en stor virksomhed, som havde deres egen gartnerafdeling til at passe de grønne områder. Det var med til, at jeg fik lidt mere erfaring med havearbejde.
Jeg var meget glad for det grønne, men valgte dog på det tidspunkt at læse til pædagog, fremfor at fortsætte med gartnerarbejdet.

Vi flyttede nogle gange de kommende år. Vi fik lavet endnu et havebassin et sted vi boede, vi har altid haft et eller andet med vand - det er så dejligt at se på.
Et andet sted gik jeg og værnede om et lille rosenbed, jeg selv havde lavet, det var de flotteste og mest velplejede roser jeg nogensinde har haft, men det var også de eneste planter, der var i den have ud over græs og hæk.

Havebassin i den have vi havde fra 1996-2004.
 I 1996 var vi så heldige at leje et boligforeningshus, som lå i en 800 m2 stor have. Det var der, jeg for første gang rigtigt gik i gang med de lidt større ændringer.
Kan stadig huske, at min mand var noget skeptisk ved, at jeg ville have ryddet en større lærkehæk og noget busket, så der kom mere lys ind i haven og plads til flere blomster. Jeg tror ikke, han havde troen på, at jeg nogensinde ville få det til at ligne en anstændig have igen, men den blev faktisk ret flot. Ofte stoppede folk, der gik på en sti bag haven op, og kikkede ind over hækken. Naturligvis fik vi også lavet havebassin i den have.


Staudebed ligeledes fra vores tidligere have.
 Jeg må huske at fortælle, at det med have altid har været min passion, og ikke min mands. Han har ikke haft den store lyst til havearbejde. Han har dog altid været god til at hjælpe til med de grove ting, men alt det med rengøring af bede m.m., det måtte jeg tage mig af, hvilket er helt fint med mig. Det var også mig der fik de "vilde" ideer, når det handlede om haven.

I 2004, hvor vi flyttede hertil hvor vi bor i dag, var jeg fast besluttet på, at nu skulle der laves have. Vi havde købt hus, så her forventede vi at blive boende.
Det var lettere at overtale min mand til store forandringer i haven denne gang, fordi han tidligere havde erfaret, at jeg nok skulle få noget godt ud af mine ideer.

Jeg var ansat som pædagog frem til efteråret 2005. 1. oktober 2005 startede jeg i mit nuværende job, som kirkegårdsgartner på en bykirkegård, et job jeg er meget glad for.

En af de urneafdelinger jeg passer på mit arbejde.

I forbindelse med mit nuværende arbejde, har jeg taget nogle gartnerkurser, det er klart, at den viden jeg tilegner mig i den forbindelse, også vil komme til at smitte af på mit arbejde med egen have.

Har besluttet mig for, at gennemføre alle de kurser, der skal til, for at kunne gå til svendeprøve, og forhåbentlig ende ud med at have papir på, at jeg er faglært anlægsgartner.  Det kommer til at foregå siddeløbende med mit arbejde. Jeg har i år fået lavet en uddannelsesplan, og på den står der svendeprøve i efteråret 2014, så jeg når det lige inden jeg fylder 50. 
Det kræver 48 ugers kursus, at blive anlægsgartner, jeg har i skrivende stund gennemført de første 15 uger + et 3 ugers kursus i etablering og pleje af kirkegårdsanlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar