12. juli 2016

Køkken- og snithaven

Igen i år er køkken- og snithaven fyldt op med grøntsager og blomster.
Det er helt fantastisk, dagligt at kunne gå ud i haven og hente frisk grønt ind til aftensmaden :-)




Løg og gulerødder kan så småt høstes. Porrerne må vente lidt endnu.




De sidste par dage er der blevet høstet spidskål. Sommerfuglelarverne har gnasket i kålens yderste blade, men de er til alt held fine inden i endnu, og smager fantastisk :-)


Kartoflerne står fint, og især aspargskartoflerne er jo det rene guf.




Morgenfruer og dild er skønne sammen.


Bladbederne er rigtig fine, og smager godt bare lige dampet i lidt fløde.


Jeg er lidt vild med de skøre fugle, som sidder ved vandmåleren.


En stor gruppe frøkenhat er efterhånden ved at være en tradition som snitblomster. Blomsterhovederne er dog mindre i år end de plejer at være, hvorfor ved jeg ikke.


Ærterne fik jeg sået lidt sent, så de første blomster er først på vej nu, men mon ikke vi kan plukke ærter i august, hvor vi holder sommerferie.


Sidste år blev bønnerne ikke rigtig til noget, men i år ser de heldigvis meget fornuftige ud.




Vores asparges lå og væltede lidt rundt, men her til aften fik vi endelig taget os sammen til at få dem bundet op.
Ikke alt går lige hurtigt ;-)


Her i dette stykke er der sået jomfru i det grønne, evighedsblomster og statice, glæder mig til binde kranse med dem i sensommeren.


Jeg har altså en svaghed for morgenfruer, og selv om de lidt for villigt sår sig selv, vil jeg ikke undvære dem.


Her er den første lille gule squash på vej.


I drivhuset er der tomater på planterne, men der skal vist lidt mere sol og varme til, før de antager en rød farve.



De fleste ting i køkken- og snithaven ser ud til at lykkes nogenlunde tilfredsstillende i år, men der er jo altid noget, som ikke er helt som det skal være. I år er det drivhuset det er galt med. Plastikken er revnet alt for tidligt og alt for mange steder........... Havde håbet på, at den ville tage sig bare nogenlunde anstændigt ud til havefestivallen, men det skal jeg nok ikke gøre mig de store forhåbninger om - men sådan kan det jo gå, og mon ikke der står et rigtigt drivhus her med glas til næste år.

Vi åbner haven til havefestivallen d. 13. 0g 14. august.

Der er blogtræf i vores have lørdag d. 20. august.



28 kommentarer:

  1. Det ser godt ud, jeg er vild med dine frøkenhatte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, de frøkenhatte er altså også skønne, kan ikke forestille mig, at jeg nogensinde kan blive træt af at have dem i haven.

      Slet
  2. Det ser godt ud Vivi. Jeg gad godt have dit Frøkenhatte bed men mine frø ligger i køleskabet endnu...sådan kan det gå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan må det så være hos dig i år. Du har vist haft vigtigere ting at forholde dig til end blomsterfrø i år.

      Slet
  3. Det ser super godt ud i din køkkenhave, hvor er det godt at se! Jeg har sået frøkenhatte af egne frø i år, de ser ud til at lykkedes om end de ikke når dine til sokkeholderne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vælger at så og prikle mine, så de er pænt store, når de bliver plantet ud. Det er vel derfor de allerede tager sig så godt ud nu ;-)

      Slet
  4. Jeg er helt enig med de andre. Hvor ser det godt ud, og jeg er også imponeret over køkkenhavens størrelse. Vi kan godt se igennem fingre med at plastikken er revnet:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Køkken- og snithavens størrelse på 240 m2 er ikke spor for stort, når jeg får fat i et rigtigt drivhus, der fylder mere end de 6 m2 mit nuværende hus har, så skrumper pladsen jo noget ind.
      Havde håbet plastikken kunne holde til først på efteråret, det gjorde det sidste år, men sådan skal det så ikke være i år. Håber ikke det hænger alt for meget i laser og pjalter, når jeg åbner haven, men en´ ting er sikkert, der bliver ikke sat nyt på.

      Slet
  5. Hej Vivi.
    Skønhed og selvforsyning hånd i hånd!
    Mit første år med køkkenhave og kålsommerfuglen så det med det samme.
    Vi kan ikke blive mætte af kålene, men kan da bruge dem som si....
    Hilsen Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler - kan godt li´ ud sammenligningen med en si :-)
      Jeg holder meget af at blande blomster og grøntsager, for det er så godt for øjnene med noget farve mellem alt det grønne.
      Tror det er svært helt at undgå kålsommerfuglelarverne med mindre man får lagt insektnet hen over sine kål. Jeg har tænkt på det, men er aldrig nået så langt endnu. Mine grønkål ser ud til at være gået fri endnu, men jeg er mere spændt på rosenkålene, der er gnavet lidt i bladene. Forrige år fik jeg et fornuftigt udbytte af mine rosenkål, sidste år blev de ikke til noget som helst, så jeg krydser fingre og håber på det bedste for dem i år.

      Slet
  6. Sikke en skøn frodighed - imponerende og mega flot med blandingen af nytteplanter og blomster - sådan skal en køkkenhave jo se ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan skal min køkkenhave i hvert tilfælde være :-)

      Slet
  7. Hej Vivi, skønne mange afgrøder I har i køkkenhaven, det strutter af liv og vækst. Hos os er det sneglene der strutter, efter at have plyndret køkkenhaven som den Røde Hær på fremmarch. Det er et dejligt billede med blomsterne i mellem afgrøderne, rigtigt Potagerstemning.
    DET er virkelig ikke alt man kan nå, men det vi ikke når i dag, når vi nok i morgen :-)
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det ærgerligt for jer med de snegle. Her er vi heldigvis gået fri endnu, men på et eller andet tidspunkt er jeg vel så uheldig at få slæbt nogen ind i haven med alle de planter jeg køber eller får. Vi deler dog salat med harerne, men det er noget lettere at forholde sig til, end de slimede bæster der hærger hos jer.
      Der er vildt meget jeg ikke når, og ukrudtet har haft kronede dage her, men jeg håber vi snart får lidt mere tørvejr, det vil da gøre alt ting lidt nemmere. Nå pyt - jeg gør hvad jeg kan, for at haven skal tage sig bedst muligt ud, når jeg åbner den, og så må det jo blive, som det nu kan. Mine bede er forholdsvis nyanlagte, og det kræver noget ekstra rengøring, men det ved vi jo alle.

      Slet
  8. Hej Vivi
    Hvor ser det skønt og frodigt ud i din køkkenhave, ja her halter det lidt med afgrøderne i år, men får vi lidt varme kan det vel sætte gang i væksten ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad os håbe der snart kommer noget varme, det vil helt klart gavne mange af vores planter.

      Slet
  9. Hej vivi. Sikken en pragtfuld køkkenhave med et rigtig godt udvalg. Det må være dejligt at kunne plukke ind hver dag! Jeg kan godt lide alle dine frøkenhatte, det er bare så god en blomst. Jeg håber du får mange på besøg når haven åbner, det må være så spændende at se alle dine projekter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er et varieret udvalg i køkkenhaven, og vi nyder de friske kartofler og grønsager, som vi henter derude. Det smager jo mange gange bedre, end det vi kan købe i supermarkederne, og så ved jeg, at de ikke er sprøjtede med noget som helst.
      Jeg er naturligvis meget spændt på at se, hvor mange eller få der dukker op den weekend, der er havefestival. Det er første gang jeg prøver det, og jeg har ingen ide om, hvor stor interessen er for sådan en ny have som vores. Der er dog et par havebloggere som ikke kan komme til blogtræf, der har sagt de vil komme forbi til havefestivallen i stedet, så der er udsigt til lidt besøg :-)

      Slet
  10. Jeg er helt imponert over hvor mye du har klart å få fram på kort tid! Men heldigvis er det lykke også i en liten kjøkkenhage som min... Ha en fin sommerkveld! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Lykke handler ikke om stor eller lille have. Det er med at finde glæden i det man har :-)

      Slet
  11. Det er ærgerligt med drivhusplasten, men resten ser da helt forrygende og frodigt ud. Det er så skønt at se en flot køkkenhave som giver udbytte. Og snitblomster har du også i rigelige mængder, det er så dejligt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Formålet med køkkenhaven er jo at få et udbytte, og selv om ikke alt lykkes lige godt hvert år, så plejer vi at have rigeligt med grønt til langt ind i efteråret plus lidt vi kan høste hen over vinteren :-)

      Slet
  12. Hvor er du flittig, Vivi.
    Kan slet ikke forstå at der er timer nok i døgnet til alt det du får lavet. Og nu hvor jeg ser din skønne køkkenhave, kan jeg da slet ikke forstå det.
    Hvor der det skønt med sådan et spisekammer. Det glæder jeg mig til at se.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger nok ualmindelig mange timer i haven, men har alligevel ikke timer nok i døgnet til alt det jeg gerne vil, og ukrudtbekæmpelsen halter da også noget bagefter, men sådan må det være, når der også er et job der skal passes ;-)
      Den seneste tids våde vejr, og tidligere på sæsonen lange perioder med små stikkende insekter (knot), som ofte jagede mig ind tidligere end planlagt, har været noget af en udfordring i år.

      Jeg glæder mig til dit besøg :-)

      Slet
  13. Jeg er, som altid, imponeret over alt det du når. Selvom jeg går sygemeldt, når jeg ikke nødvendigvis noget som helst i haven i løbet af dagen, så her er det nogle steder ved at være slemt med ukrudtet...men hvis det ellers holder tørt, har kæresten lover mig at vi tager en tørn i dag.

    Køkken- og snithaven ser fantastisk ud. Jeg har også lidt zinnia i forhaven i år. Det er en blomst jeg bliver gladere og gladere for.

    Vi har høstet de første knap 400 gram bønner - og de smagte helt og aldeles fantastisk. De gror som de blev betalt for det og er ret tæt på 3 meter høje nu..så vi skal vist have kappet toppen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget når jeg da, men bestemt ikke alt det som jeg gerne vil. Det er jo ikke for sjov du er sygemeldt med stress, og det er vel også grunden til, at du ikke har overskud til haven, i det omfang du gerne vil have det.

      Slet
  14. Hvor ser det altså godt ud i køkkenhaven, mon ikke alt det regn har hjulpet til. Her er det ikke gået helt så godt, Bondebønnerne kom ikke op, kun et par planter efter 3 x såning. Løgene gik i frø og mine stangbønner har ikke rigtig sat nogen bønner (jeg kunne ikke nænne at fjerne de Hjulkroner der havde valgt at bo foran bønnerne). Men der er smukt grønt og kirsebærtræet står med næsten modne bær, så jeg klager ikke rigtigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Regn er da en gode hvad frodigheden både hvad angår de planter man gerne vil have i sin have, men bestemt også alt det uønskede grønne har kronede dage.
      Vi har også gået og spist kirsebær den seneste tid. Skønt at der allerede var bær på træet i år, den blev først plantet sidste år.

      Slet