24. juli 2016

Valmuer

En af de første år vi boede her fik jeg nogle valmuefrø af Ulla, som har bloggen Frk. Anemone.
De blev desværre ikke rigtig til noget, kun en enkelt lille forkrøblet blomst kom der. Jeg tror, det var myrer der underminerede planterne, og jeg var faktisk lidt ked af, at det ikke lykkes.


Den ene lille blomst må have smidt frø, for siden er der dukket enkelte valmuer op med de skønne lilla blomster, og i år har jeg dem flere steder rundt i køkken- og snithaven :-)
Flere har jeg luget væk, men der er også nogen som har fået lov at blive stående. Jeg synes, det er meget hyggeligt med selvsåede planter, sådan lidt tilfældigt, mellem de blomster og grønsager jeg har valgt pladsen for.


Hvor er de valmuehoveder skønne :-)


Frøstandene er også meget dekorative.

16 kommentarer:

  1. Valmuer er skønne, dem kan man næsten ikke få for mange af - og de kan nemlig nemt luges væk, der hvor de ikke ønskes. Mit haveaffalds-sted har også været fyldt af valmuer i år, det er da fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt li valmuerne, men jeg synes også, det kan blive for meget af det gode med dem.

      Slet
  2. Valmuer kan man ikke undvære. Jeg har både de dobbelte lyserøde og de lilla som du viser. Men de kan da hurtigt brede sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil også gerne have lidt valmuer og vil bestemt ikke undvære dem, har også nogle røde ovre i planteskolebedene, men jeg synes næsten de breder sig lidt for lystigt.

      Slet
  3. Blomster og frøstande er fine; men jeg kan hurtigt få nok af at se på planterne, så spredt formation passer også mig bedst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vild med valmueblomsterne, men vil også helst nøjes med dem i beherskede mængder.

      Slet
  4. Hej Vivi.Ja !! valmuer skal man da have.Og den mørke er bare så smuk.
    Men har du set at jeg udlodder masser af den db. rosa.
    Fik lidt frø af Gitte..........og skal da love for at jeg har fået valmuer i mine bede.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har set din give away med valmuefrøene, men jeg synes ikke lige jeg har et sted på nuværende tidspunkt, hvor det passer ind med lyserøde valmuer.

      Slet
  5. Ja de er skønne, og billederne meget smukke! Går også og nyder og venter på at frøstandende er klar til frøhøst!

    SvarSlet
  6. Hej Vivi. De er flotte de valmuer. Jeg har haft dem i haven, men de er forsvundet for et par år siden. Nu har jeg en anden en, som er fyldt og lyserød, jeg synes også, det er hyggeligt at de kommer op lidt hist og her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bare det kun er lidt hist op pist og ikke det halve af haven der er fyldt, så er de skønne :-)

      Slet
  7. Jeg holder også meget af valmuer, som giver en lethed til et bed, synes jeg, Jeg har både en lilla, selvsåede røde, en gul og en orange, som breder sig flittigt:)

    SvarSlet
    Svar
    1. De gule og orange er også fine, dem har jeg dog ingen af endnu.

      Slet