16. januar 2012

Motorsav kursus.

I dag er jeg påbegyndt endnu et kursus, "Betjening og vedligeholdelse af motorkædesave". Denne gang er det et lille kursus af kun en uges varighed. I dag har vi hørt en masse omkring sikkerhed, men har også haft lidt pratisk arbejde. Vi har endnu ikke haft gang i motorsavene, men har været på værkstedet. Savene er blevet skilt lidt ad og rengjort, og så har vi haft gang i filene for at slibe kæden.

Der vil være noget teori hver dag, men fra i morgen skal vi også ud og save :-)

De motorsave vi "leger" med ligner den på billedet. Jeg er ikke særlig teknisk anlagt, men formåede at få kæde og sværd både af og på, renset luftfilter og set lidt på tændrøret. Min slibning af kæden var også tilfredsstillende. Det hele var faktisk lettere end jeg havde forventet - pyha !! 
I morgen må jeg så se hvordan det går med at save  ;-) 
 (Billedet er lånt på nettet) 

6 kommentarer:

  1. Sejt Vivi!!!

    Det kursus kunne jeg også godt tænke mig, tænk hvis man kunne føre sig frem med lidt viden omkring tændrør og kædeslibning...det værste der kunne ske, var at jeg forgreb mig på naboens træer, uha-uha!!

    SvarSlet
  2. Hej Vivi. Du er rimelig sej synes jeg nok. Jeg ville aldrig turde at save med sådan én. Pas nu godt på arme og ben i morgen!

    SvarSlet
  3. Sånt kurs skulle jeg også gjerne gått på! :-)
    Hittil har jeg bare saget slik jeg tror er best, men ser jo at jeg har mye å lære, spesielt når det gjelder vedlikehold av sagen! Heldige du! :-D

    SvarSlet
  4. Det skal nok gå godt med at save imorgen - som med alt andet du kaster dig ud i :o)
    Go fornøjelse med det...

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  5. Hej Vivi
    Jeg troede såmænd, du var habil motorsavsfører, men det er du åbenbart ikke endnu, det varer nok ikke længe.
    Jeg er glad for, at det er Bent der har styr på den slags ting her på grunden, jeg kunne hurtigt komme galt af sted med sådan en maskine :o)

    SvarSlet
  6. Fru Friis kan godt li bemærkningen om naboens træer.
    Har selv ind imellem følt lyst til at gå til angreb på diverse træer, som jeg ikke har ret til at gå til angreb på, men jeg har heldigvis formået at styre mig ;-)

    Lisbeth har vi haft brug for at bruge motorsaven, har det altid været H.J. der har svunget den, da det er ham der har erfaringen med brug af en sådan. Han arbejdede en periode i sine unge dage i skoven med at fælde træer.

    SvarSlet