4. januar 2012

Hebe


Heber er stedsegrønne planter, der er skønne at have i haven. De bliver ikke specielt store, kun omkring 30-50 cm, altså gode planter også i små haver.

Der findes over 100 forskellige arter i Hebe slægten, langt de fleste stammer oprindeligt fra New Zealand.
De fås med mange forskellig farver løv, blågrå, blågrøn, gullige, olivengrønne m.fl. Planternes løv er meget forskellig, og mange af dem har "mere rigtige" blade, end den jeg viser her.

Planterne er ikke kun stedsegrønne, men bidrager også med  blomster. De fleste arter har hvide blomster, men der findes også nogen der får rosa, violet eller blå blomster. Alt afhæning af art og sort blomstrer de på et tidspunkt mellem maj og august. 

Jeg har haft flere Heber i haven end den viste, men desværre var sidste vinter lidt for hård ved dem. Jeg burde have vinterdækket dem, men det er jo ikke altid, jeg får gjort det jeg bør gøre ;-)

Heber er i handlen om efteråret, og kan på denne årstid købes til meget fornuftige penge. Jeg gav 15 kr. pr. stk. for mine i et lokalt supermarked, så skulle de gå ud i en hård vinter er ulykken ikke særlig stor på det økonomiske plan.

Jeg vil helt sikkert have en del forskellige Heber i min nye have :-)

7 kommentarer:

  1. Lige præcis den hebe du viser billede af har jeg også. Jeg blev noget overrasket første gang den blomstrede - det var jeg ikke klar over at de gjorde :o) Min overlevede sidste vinter, men fik desværre nogle grimme frostskader. Men som du skriver, så sker der ikke det helt store hvis de sku gå til, for de er da billige :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  2. Jeg har aldrig forbundet navnet Hebe med andet end noget fra græsk mytologi - planten har aldrig fanget min nysgerrighed nok, til at jeg har nogen erindring om at være stødt på den før. Og jeg må også indrømme, at selvom det er en sød lille busk, så er det ikke en, hvor jeg bare tænker, at den må jeg eje (håber ikke, du tager det ilde op - smag og behag er jo heldigves forskellig). Så jeg ville sikkert have glemt alt om planten Hebe igen, hvis ikke du havde skrevet, at den fandtes i så mange forskellige varianter, for så blev jeg alligevel lidt nysgerrig :-)
    Ud og surfe efter Hebe, og sørme om ikke der var mindst et par stykker som jeg godt kunne gå hen og falde lidt for :-)
    Så tak for dit indlæg - der fik du lige åbnet mine øjne for en for mig helt ny plante. Det var da skønt :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. Nååeee... er det, det den hedder!! :o) Jeg købte 3 stk. til mine efterårskrukker og de står der endnu. Jeg har godt nok spekuleret på om de kunne overvintre, måske jeg skulle være god ved dem og sætte dem i drivhuset, for søde er de altså. :o)

    SvarSlet
  4. Jeg købte nogen for flere år siden, de er efterhånden visnet ned de fleste af dem. Og lige netop den du viser her, har jeg også, men den bliver meget grim ved frostskader. Jeg har en anden en, som Signe garanteret vil være vild med. Den er næsten helt død, men en enkelt gren er der liv i, det ser faktisk lidt sjovt ud. Måske skal jeg tage et billede.

    SvarSlet
  5. Jeg vidste heller ikke de hed sådan. Men de er fine, og jeg blev også nysgerrig og måtte også surfe lidt ;-)

    SvarSlet
  6. Sidder og trækker lidt på smilebåndet ;-)
    Jeg havde netop forventet, at en del umiddelbart ville finde denne plante lidt småkedelig og ligegyldig.

    Derfor var teksten meget nøje overvejet, og jeg kan se, at det er lykkes, at gøre et par af jer så nysgerrige, at i har søgt flere oplysninger, hvilket var mit mål :-)
    En del planter som ikke i første omgang virker specielt spændende, er det måske alligevel, eller man kan finde en plante indenfor en given slægt, som passer lige netop ind i den havestil man selv har :-)

    SvarSlet
  7. Hebe er dejlige planter. Min engelske (have)veninde er helt vild med hebe, og de gror fantastisk i sydengland hvor hun bor. Så jeg har også haft mange forskellige igennem årene fra stiklinger fra hende.
    Men selv de mest hårdføre gik til de to sidste vintre. Så nu har jeg kun en skøn lyserød en som overhovedet ikke er hårdfør, så den kommer i drivhuset hver vinter.
    Jo, forresten, jeg har da også en broget med lilla blomster, som også kommer i drivhuset.
    Måske skulle jeg checke hvilke man kan købe herhjemme, som kan klare vinteren.

    SvarSlet