24. juni 2017

Mit grønne univers på Instagram, og glimt fra midsommerhaven.

Hvor bliver tiden dog af, vi er allerede midt på sommeren, og haven står i fuldt flor.
Jeg bruger rigtig mange timer derude, men alligevel er jeg håbløs bagefter med ukrudt bekæmpelsen. Efterhånden er jeg ved at affinde mig med, at jeg langt fra er i stand til at holde haven ukrudt fri. Uønskede grønne vækster eller ej, det skal ikke forhindre mig i at elske min have ........

Den sparsomme tid, som er årsagen til de forholdsvis få blogindlæg, gør at jeg har valgt at "Mit grønne univers" nu også er kommet på Instagram, for det er en hurtig måde lige at opdatere lidt på.
Det er dog stadig bloggen jeg brænder mest for, da det er her, der er mulighed for at gå mere i dybden med tingene.


Margueritterne er ved at springe ud, og stokroserne står ranke og fine og inden længe kan vi også glædes over deres blomsterpragt.




Der er efterhånden blevet arbejdet på haven i godt 5 år, og den begynder at få noget dybde.






Der er lang vej endnu, men skridt for skridt bliver mere og mere af grunden anlagt.
Her er det skovstien, som vi har fået udvidet med endnu et flis belagt stykke.


Inde ved den eksisterende del af skovstien, er der blevet ryddet til forlængelse af et bed, det nye stykke består primært består af forskellige Hosta.


På den anden side af stien, op mod det hvide bed, har vi gennem en længere periode haft glæde af Snefrytlens lyse blomster.


Hyldens blomster står og lyser op flere steder i haven.
I dag er en del blomster blevet plukket, og står nu og trækker, så vi om få dage kan nyde hjemmelavet hyldeblomstsaft.


Digitalis hører også til de planter, som pryder i skovhaven lige nu.


Det er en fornøjelse at gå i blomsterhaven, hvor lyserøde geranium fungerer som bunddække i bedene langs hækkene.


Her er det Rosenakasien der blomstrer.


.........og nej........jeg har stadig ikke nået at få gravet det sidste stykke af det store staudebed i blomsterhaven.


Igen et kig gennem noget af haven.


De fine blomsterkørvel er med til at gøre krukkebeplantningen let og luftig.
Planten i midten er en gulbladet liguster.


Her ses havens største tidsrøvere: Køkken- og snithaven samt drivhuset.


Drivhuset er dog noget af det bedste vi har fået ind i haven.
Den bliver næsten daglig brugt som spisestue.


Hyldeblomsterne hænger også ind over Zitas hundegård.


I whiskytønderne i indkørslen har jeg plantet prydtobak, kæmpe verbena, irlandsklokke, sommerasters og frøkenhat. Lige nu er der ikke så meget spræl på tønderne, men det skal der nok komme senere på sommeren.


I gårdhaven er der som sædvanlig fyld med diverse planter. Nogen skal plantes ud i haven, andre er på vej ud i boden.





17 kommentarer:

  1. Flott å se hvordan haven har utviklet seg- God sommer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, også god sommer til dig :-)

      Slet
  2. Så stor en grund kan man ikke holde ukrudtsfri, jeg taler af erfaring, det er også ved at kvæle meget her, men mest fordi det kommer ind ude fra til læghegnene, det må være sådan, vi kan ikke nå det hele.
    Men du har ret i, at din have er ved at få noget dybde eller det har den, det ser flot ud. Jeg lagde særligt mærke til akacietræet, sådan et har jeg ikke, det er flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord :-)
      Akacietræet, mener jeg, er købt hos Anne Marie, og den er medbragt fra vores tidligere have.

      Slet
  3. Din have er meget smuk, synes jeg. Et billede på Instagram giver mig ærlig talt ikke noget som helst, så jeg vil nøjes med dine indlæg, når du har tid engang imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Bloggen er bestemt også min favorit, men jeg har valgt også at bruge Instagram, selv om det er et mere flygtigt medie.

      Slet
  4. Det bliver smukkere og smukkere for hver år. Hvad skal det dog ikke ende med? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Det bliver forhåbentlig rigtig godt, når der engang er anlagt have på hele grunden.

      Slet
  5. Takk for rundturen i hagen.
    Fint å se hvordan hagen utvikler seg :-)
    Skjønner godt at grønnsakshagen tar mest tid...I år har vi ennå ikke rukket å luke i det vi kaller skogen, så jeg kjenner meg igjen:-)
    Ha en fortsatt fin søndag.
    Eirin

    SvarSlet
  6. Ukrudt har jeg også, pyt - der er så meget fint også. Din have er allerede vokset godt til, og du har ret, der er mange fine kig og dybde. Opgaverne står i kø derude, det er godt, vi nyder at tage fat på dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bestemt ingen fare for at komme til at kede sig med de store haver vi har, og ukrudtet slipper jeg nok aldrig helt for, men i år er det løbet noget fra mig - måske jeg får indhentet noget af det i sommerferien :-)

      Slet
  7. Det ser bare godt ud med margueritterne der langs den gule husmur.
    Din have ser mere og mere tilvokset ud - det ved jeg at du også tager dig tid til at nyde - måske endda fra drivhuset som en af tidsrøverne.

    SvarSlet
  8. Hej Vivi.
    Jeg kan udmærket godt følge dig i, at det er svært at nå, at få lavet indlæg om alt det man gerne vil vise og fortælle. Men fællesskabet får man ikke på samme måde på andre platformer, så jeg er glad for også at læse, at du vil holde ved i bloggen. Instagram er et ret ukendt univers for mig, som jeg ikke har ofret nogen energi på, at lære at kende.

    Jeg synes din have ser skøn ud, og hvad gør en smule ukrudt her og der? Det primære er jo haveglæden. Du vil aldrig kunne undgå ukrudt i så stor en have, som du jo har.

    Knus
    Malene

    SvarSlet
  9. Ukrudt bliver aldrig udryddet her heller. Men pyt med det, vi nyder vores haver alligevel. Din have er virkelig ved at få fylde. Kan godt forstå du er glad for det skønne orangeri.

    SvarSlet
  10. Hvor ser det dejligt ud i jeres midsommerhave. Når man først får et orangeri er livet forandret for altid;))

    SvarSlet
  11. Jeg tror vi alle har det på samme måde. Vi kan ikke nå det hele.
    Jeg er også ved at opgive kampen om skvalderkålene og bruger mere og mere tid i haven. Selv i alt det regn vi får. Blog indlæggene bliver færre og færre. Men tror det er sådan det er i en travl sommer tid.

    God dag
    Charlotte

    SvarSlet