26. marts 2017

Dekorationer og forår i haven.

Det har holdt lidt hårdt med at komme ordentlig i gang i haven, men endelig fik vi en weekend med en blank kalender og godt vejr  😄


Det er 2 uger siden vi fik bygget en overdækket bod, og nu har jeg også fået stillet nogle dekorationer der ud.
Et par enkelte planter til haven er det også blevet til.












Marmelade og andet hjemmesylt vil i perioder også være at finde.


Weekenden har stået i havens tegn.
Der er blevet klippet ned og krattet i bedene.
Det har rykket godt, en der er stadig et stykke vej, før jeg er igennem det hele.


I skovbedene er primulaerne ved at overtage scenen, mens vintergækkerne ved at gå på hæld.




 Her er havens tidligst blomstrende Rhododendron ved at springe ud. Den blomstring blev der dog hurtigt sat en stopper for den anden morgen, hvor temperaturen sneg sig ned på -4 grader.


Balkananemonen er til gengæld fin.


I bunden af det stedsegrønne bed er der tete´ a´ tete.


Det er dejligt forfriskende med noget farve her i det tidlige forår.


I blomsterhaven venter jeg spændt på at se synet af 500 Negrita tulipaner.


Sidste forår satte jeg en del snepryd inde i læhegnet. Jeg synes, de er så fine, men vil ikke have dem over hele haven, derfor denne placering. De er nemlig rigtig gode til at formere sig.




Mens jeg har gået og rumsteret i bedene, har H.J. arbejdet inde i læhegnet. Han rydder op og kører grene gennem kompostkværnen, som skal ud på den nye del af vores skovsti.




Det er så fristende at vise billeder af fine blomster og bede som er gjort forårsklar, men det giver ikke det helt rigtige billede af virkeligheden, for der er bestemt også steder i haven, hvor der skal lægges noget arbejde, før det bliver godt. Køkken- og snithaven er et af de steder som bestemt trænger til en kærlig hånd, før der kan komme frø i jorden.


Gårdhaven ser også noget rodet ud her efter vinteren. Krukkerne trænger til forårsblomster og så har jeg en frygtelig masse planter stående, som skal plantes ud i haven.
Det med panterne er en evigt tilbagevendende opgave, for hver gang jeg får plantet noget, kommer der bare nyt til ;-)


Afslutningsvis skal i lige se, de krokus vi har ud mod vejen.
Nu er de ved at falde, men hvor har de været fine.


10 kommentarer:

  1. Hej Vivi
    Hvor er det nogle fine forårs dekorationer, du har fået lavet til din nye overdækkede bod. Det ser rigtigt godt ud ;)
    Ja jeg kan godt forstå det tager lang tid, at komme igennem en stor have som din om foråret. Heldigvis hjælper planterne til og får hurtigt dækket jorden.
    Hvis jeg kender dig ret, skal du nu snart få styr på den køkkenhave, så er kan blive sået.
    God arbejdslyst med det hele og hvor er de smukke dine krokus ude ved stakittet, sjovt der kun er en enkelt gul :)

    SvarSlet
  2. Flot med alle de smukke krokus. Jeg oplevede også, at et par af mine rhodoer blev frostskadet, meget trist at se på bagefter. Når man har så stor en have, kan man bare ikke nå det hele på en gang, slet ikke når du også skal på arbejde, men mon ikke det kommer, du knokler jo på.

    SvarSlet
  3. Det må da være noget af et luksusproblem, at der hele tiden kommer nye planter til😉.
    Jeg kan godt forstå, det tager tid at komme igennem en have af den størrelse, som jeres har, men det ser nu ellers ud til, at det går meget godt. God arbejdslyst!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  4. Tak for sidst! Som altid dejligt at komme forbi hos dig. Herligt med sådan en weekend hvor man kan se, hvor langt man kommer - og kan se, man kommer ud af stedet! De der bede med tulipaner bliver det smukkeste syn - det er jeg sikker på!

    SvarSlet
  5. Hej. Du er god til at vælge de helt rigtige farver, som lyser op. Det ser godt ud med det gule under de stedsegrønne og så er det også nogle flotte primulaer, du viser. Det er da et helt festfyrværkeri med alle de krokusser. Sikken et skue. Det bliver helt sikkert også flot med alle dine tulipaner.

    SvarSlet
  6. Hvor er det flot med dine krokus ud mod vejen, men snepryd og primulaerne lyser også dejligt op:) Det bliver spændende at følge din køkkenhave i år med det flotte drivhus. Jeg er også i gang med at rydde op, klippe ned og fjerne ukrudt, og hold da op, sikke et stort arbejde! - Glæder mig også til at se alle tulipanerne:)

    SvarSlet
  7. Det bliver et fantastisk syn med alle tulipanerne. Snepryd og krokuserne er også skønne og giver os startskudet på al den frodighed der venter os. Jeg er lidt misudnelig på den gode måde over dit arsenal af planter. Hvor skønt med sådan et lager :-). Drivhuset står perfekt i køkkenhaven, det bliver dejligt at få gang i det. Vi har ikke fortrudt vores botanica et sekund - det eneste vi ærger os lidt over er, at vi godt kunne bruge at det var lidt større, men den model var ikke på tilbud og det var så en vanvittig pris for at få det et par kvadratmeter større. God arbejdslyst i haven. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  8. Jeg blev faktisk helt glad ved at se din gårdhave...for min køkkenhaveafdeling ligner noget, der er løgn...og har egentlig troet det kun var hos mig, der rodede :)
    Regner dog med at vi får ordnet det område inden 1. maj, men der er lige nogle andre ting, der har højere prioritet.

    SvarSlet
  9. Kære Vivi, der kommer da virkelig farver og struktur på tingene hos jer. Man kan godt se I lige er 2-3 år foran....MEn sikke en glæde og optimisme det bringer, At forvandle ingenting til en frodig have, det er en bedrift, størrelsen især taget i betragtning. Det bliver interessant for bøgen springer ud i år, og især når den er klippet første gang, mon ikke det bliver en rigtig game changer i år.
    Venligst
    HEnrik

    SvarSlet
  10. Tak til jer alle for kommentarerne :-)

    SvarSlet