21. januar 2017

1½ time i haven en januardag

Vi er midt på vinteren, men det kribler i fingrene for at komme i gang i haven ;-)
Vejret var fint omkring 4 grader og ikke nogen vind, så på med jakke, hue og vanter og ud i haven.
 

Køkkenhaven står, som den blev efterladt i efteråret, så der er en masse visne planter der skal fjernes eller klippes ned. Det gik jeg så småt i gang med i dag. Det der bliver ordnet i nu, skal jeg ikke bruge tid på til foråret.


Min tornfrie brombær fik klippet de grene væk, som bar frugt i efteråret, og de nye skud blev flettet ind i trådnettet.
Egentlig troede jeg, at jeg havde plantet to tornfrie brombær, men den ene viste sig at være slået ud som en vild hindbær - oh skræk!! Den sendte sine underjordiske skud ud i alle retninger. Den er blevet gravet op, og en masse nye skud i en meters omkreds fjernet. Håber jeg har fået fjernet det meste, men der skal sikkert nok være noget tilbage, som jeg skal være over hen over den kommende sommer.
Det går ikke altid helt som planlagt ;-)


24 kommentarer:

  1. Uha ja det er noget skidt med ustyrlige brombær, jeg har også været ude i et par timer, iført varmt tøj. Det giver altså bare så meget energi.
    Du fik da nået en masse ;o)
    Forsat god weekend herfra :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er godt at komme lidt i gang :-)

      Slet
  2. Jeg vandt - for jeg var 3 timer i haven ;)
    Vejret var dejlig mildt og fuglene kvidrede. Næsten lige som foråret.
    Men vi lader os ikke snyde - vel da? Vi ved at vinteren er lige om hjørnet, og at det sidste ord i den sag ikke er sagt endnu :)

    SvarSlet
  3. Vi er åbenbart flere, som er blevet lokket ud af det milde vejr, vi må have gang i musklerne igen, det er lidt sejt at komme i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja havefolk kan slet ikke lade være, når vejret er godt.
      Til alt held holder jeg mig i gang på arbejde, så jeg er heldigvis ikke så hårdt ramt af det med ømme muskler ;-)

      Slet
  4. Jeg nåede også lidt ud i dag - skønt! Min tornefri brombær har mange rodskud - det er faktisk lidt træls, som den flytter sig. Den står inde i haven og får lov til at fylde et vist område - men den skal styres med hård hånd!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ind til videre opfører min brombær sig ret fornuftig, men det må simpelthen være den der har slået ud med hindbærskud, da den stod i planteskolebedet i sin tid, for jeg har aldrig haft hindbær derovre. Jeg havde derfor ikke nærstuderet planterne, da jeg plantede dem ud, men de er bestemt ikke ens!!

      Slet
  5. Hej Vivi, ja det er havevejr. Skønt lige at lave lidt i haven. Ja hindbær kan være en plage her holdes de nede med hård hånd. Jeg skal nok også lidt ud i dag, men arbejdet kalder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gad godt have lidt hindbær i haven, men ikke sådan en vildskud, som det jo må være jeg fik plantet.

      Slet
  6. Kære Vivi Hvor skønt at være igang igen, så ved man at foråret er på vej. Rigtig god fornøjelse i haven. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt at komme lidt i gang. Det er ikke det helt store endnu, men jeg bliver i rigtig godt humør, når jeg lige kan komme ud og ordne lidt :-)

      Slet
  7. Jeg fik en aflægger af min datters tornfrie brombær og aldrig har jeg da set brombær med så mange torne! Den skal væk igen, men først skal jeg have fundet en rustning, for den er ikke til at spøge med :o). Det bliver sikkert mere vinter endnu, men hvor er det dejligt med hver time man kan være i haven. Og der er jo meget at gøre derude på denne årstid. Varme januarhilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm........, min brombær har ingen torne, men det kan næsten lyde som om, de har tendens til at sætte vildskud, som man så planter i god tro.

      Slet
  8. Dejligt med en havedag, jeg er lidt misundelig... Godt du fik nogenlunde has på den vilde hindbær:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må også en tur i haven, når du får tid ;-)
      Jeg håber virkelig jeg har fået det meste væk, så jeg slipper for at kæmpe med den hindbær de kommende år.

      Slet
  9. Der findes ingen dårlig vejr i haven. Så på med hue og vanter og ud.
    Dejligt at du har noget at beskæftige fingrene med. Elsker at klippe ned, da det er et tegn på at nyt er på vej.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil næsten give dig ret angående vejret, men voldsom regn bryder jeg mig nu ikke om, uanset påklædningen ;-)
      Jeg elsker også at ordne bedene i det tidlige forår, det hele bliver så fint, og forventningens glæde er enorm.

      Slet
  10. Jeg har slet ikke været i haven i denne weekend. I går var vi til generalforsamling det meste af dagen og i dag var vi på beskæringskursus...men i det mindste har jeg da været udendørs i dag. Det var dejligt med så meget frisk luft efter en uge på langs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er godt med frisk luft, selv hvis man er sløj, tror jeg det er godt at gå udenfor en lille tur, hvis man kan klare at holde hovedet oppe og benene ned - om det så bare er 5 min.

      Slet
  11. Hej. Det var herligt med havearbejde. Jeg har også været ude hele dagen i dag, der var så mildt og helt vindstille. Jeg håber, du kommer rødderne til livs. Det var da ærgerligt, at det ikke var en brombær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt når vintervejret er så mildt, lad os håbe at det også bliver til lidt havevejr i den kommende weekend.

      Slet
  12. Håber du har fået has på dine Hindbær, det var da lidt ærgerlig. Jeg var ude i vinter haven i går og skrive nye navne sedler på mange af mine planter, jeg fik sådan en lyst til snart at begynde at klippe ned, nu hvor der er så meget på vej op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så småt gået i gang med at klippe ned, håber jeg kan få ordnet de bede hvor jeg har løgplanter her i den kommende weekend. Når løgplanterne kommer for langt op, er det jo ikke til at ordne bedene uden at trampe rundt i dem, og det er jo synd.

      Slet