3. september 2015

Begyndende efterår i Haven.

Om vi vil det eller ej - sommeren er gået på hæld, og vi har bevæget os ind i årets første efterårsmåned.
 

Køkken- og snithaven er så smuk. Det er med at nyde det hver eneste dag, for trods alle farverne har det hele toppet, og efteråret vil nu tage mere og mere over for hver dag. 


Mange af mine artiskokker har dannet hoveder.
Er der nogen som kan fortælle, hvordan jeg ser om de er klar til at blive plukket ?
Det er ikke meningen de skal spises alle sammen, men jeg vil gerne smage dem. Resten skal have lov at gå i blomst, og måske havne i dekorationer.


De første majs er spist.


Selleri og vinterporrer står og strutter.


Jeg glæder mig over frugthaven, selvom det er meget begrænset, hvad de små nye frugttræer bærer. Et enkelt Fillipa æble, samt nogle få ananasæbler er hvad det bliver til her det første år.
I forgrunden ses flere artiskokker.


I det store bed ved skovhaven er det bladeformer og -farver der er fremherskende lige nu, men det er smukt, for sikke et "spil" det giver selvom der ikke rigtigt er nogle blomster.


I det hvide bed er blomstringen ved at køre på det sidste.


Det gul-orange bed (som er mest gult for tiden) er derimod på sit højeste.


Vinen er smuk op mod den gule mur, men den druerne er meget små i år. Den kolde sommer ser ikke ud til at have behaget dem, så det er desværre tvivlsomt, at de når at modne, før det er for sent, men sådan er det jo med planter, ikke alt trives lige godt hvert år.


I gårdhaven har pynten også fået et lille strejf af efterår.


Disse store fletkurve har jeg fået forærende af en nabo. De kunne ikke bruge dem, og til alt held havnede de hos mig i stedet for på genbrugspladsen. Jeg glæder mig til at få planter i dem til næste år :-) 
Jeg tror, det bliver noget opstammet med blomster i bunden.
 

Afslutningsvis et billede mere fra køkken- og snithaven. Helt sikkert et billede der kan sende mig til havedrømmeland, når køkkenhaven engang har takket af for i år.
 


20 kommentarer:

  1. Hej Vivi, hvor er din have dog smuk :o) jeg kan desværre ikke hjælpe med aristokken.
    Det er da de fedeste kurve du der har fået, de vil da også være super at samle æbler i :o)
    Forsat god aften til dig.
    Kh LInda




    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Linda :-)
      Ja kurvene er skønne, og jeg har fået ikke mindre end 3 stk. De er ret store, så det er vist ikke klogt at fylde dem med æbler - jeg vil i hvert tilfælde ikke være i stand til at løfte dem selv, hvis de blev fyldt ;-)

      Slet
  2. Godaften Vivi.Din have er bare SÅ smuk lige nu med de begyndende efterårsfarver.
    Der er virkelig sket noget i din have de sidste par år.
    Efteråret er en meget smuk årstid som det bare gælder om at nyde.
    Flotte kurve du har reddet dig.
    Rigtig god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt vedmodigt, at sommeren er ovre for i år, men du har ganske ret, efterårsfarverne er meget, meget smukke.
      Ja der sker noget i haven, det har der gjort hele tiden, men nu bliver det for alvor synligt ;-)

      Slet
  3. Jeg ved ikke meget om artiskokker, men jeg ved dog at de skal plukkes FØR de begynder at vise tegn på blomster...jeg synes dem på billedet ser ret spiseklar ud :) Hvorfor ikke prøve med en enkelt? :)

    Fantastisk smukke farver i din snit- og køkkenhave :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også nogle af mine artiskokker er ved at være klar, og selvfølgelig prøver jeg bare. Spørgsmålet er stillet, fordi der måske er nogen, der har nogle helt klare kendetegn. Er det f.eks. når de åbner sig eller lige før.

      Slet
    2. Jeg tror det er lige før de åbner sig...mener jeg at have hørt en gang...og desuden er dem i forretningerne man kan købe lukkede :)

      Velbekomme :)

      Slet
    3. Har været på nettet og søge. Det ser ud til, at de er modne, når de begynder at åbne sig, så jeg må hellere komme ud og plukke nogen inden de springer i blomst.

      Slet
  4. det ser veldig fint ut hos deg. Mye du har gjort i hagen din på kort tid.

    SvarSlet
  5. Jeg kan desværre heller ikke hjælpe angående Artiskokkerne men hvor er de dog smukke lige før de begynder at blomstre...helt fantastisk farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er skønne både med og uden blomst :-)

      Slet
  6. Hold da op, en masse smukke billeder! Jeg er imponeret over køkkenhaven, men også resten af haven, og hvor er den gule have smuk.

    SvarSlet
  7. Jeg er total vild med din køkkenhave, noget af det lækreste jeg har set, og inspireres til at så anderledes i min egen næste år:-) resten af din have ser også skøn og robust ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord :-)
      Det sjove ved køkken- og snithaven er, at det er så let at lave noget smukt på få måneder, og at man næste år kan vælge andre kombinationer. Jeg synes også selv, at min køkkenhave er ret vellykket i år.

      Slet
  8. Skønne, skønne billeder af haven - jeg genkender den jo, og alligevel er den helt anderledes nu! Flammebedet ser aldeles forrygende ud og køkkenhaven er så flot. Mine artiskokker skal ikke spises, jeg håber bare, de når at blomstre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase :-)
      Jeg har pænt mange artiskokhoveder, har jo plantet dem 3 forskellige steder, så jeg er så heldig, at der er både til at spise og nogen til at sætte blomst. Vejrudsigten ser god ud de kommende uger, så mon ikke vores artiskokker når at sætte blomster.

      Slet
  9. Det ser så smukt ud altsammen, Vivi. Godt gået! :o)

    SvarSlet
  10. Jeg får helt lyst til at ønske dig tillykke med det hele fordi det ser så smukt ud og fordi dine haverum virkelig tegner sig nu. Hvor må du være glad og fornøjet nu når du går i dine haverum!
    Jeg tror også at det er nu du skal smage artiskokkerne, for pludselig er det foldet ud og så er det for sent.
    Billederne af din smukke køkkenhave skal helt sikkert varme dig til vinter og i det lange forår inden det hele igen ligner noget:-)

    SvarSlet