2. marts 2015

Forberedelser til køkken- og snithaven 2015.

Jeg glæder mig så meget til at få gang i køkken- og snithaven i år, hvor den når op på sin fulde størrelse. 240 m2 med lækre grønsager og skønne blomster :-)
 

Sidste år i august tog køkken- og snithaven sig sådan ud først i august måned, og i år bliver det selvfølgelig endnu bedre ;-)


Frøindkøb er lig med drømme, og jeg håber naturligvis på, at alt lykkes, vel vidende at det sikkert ikke er helt sådan virkeligheden bliver.
I år vil jeg dyrke:
Majs
Broccoli (første gang)
Blomkål (mislykkes sidste år)
Tomater (der kan stå på friland)
Rosenkål
Ærter
Squash
Kruspersille
Grønkål
Radier
Artiskok
Spidskål (mislykkes sidste år)
Rødbeder aflange
Selleri (første gang jeg selv prøver at så dem)
Grønne bønner
Sukkerærter (første gang)
Gulerod miks (første gang, synes det kunne være sjovt med de forskellige farver)
Asieagurk
Bladbede
Sommer porre
Vinter porre
Fennikel
Græskar
Rødbeder runde



Blomster skal der også til:
 
Frøkenhat
Okseøje (første gang)
Kæmpe Verbena
Kornblomst
Irlands klokke (første gang)
Sommerasters (2 slags)
Morgenfrue
Guldblomst
Appelsin Tagetes
Pynte græskar
 


I gemmerne er der:
 
Lathyrus
Basillikum
Iceberg salat
Persillerod
Hovedsalat
Spinat
 sommer gulerødder
Vinter gulerødder
Ruccula
 
Derud over har jeg selv taget frø fra:
 
Claus Dalby valmuer
Stolte kavaler
Stokroser
Dild
Citron Tagetes
Mamelukærme
Stedmoder (dem må jeg huske at så hen på sommeren)



Der ud over skal vi have kartofler:
 
Solist (første gang)
Aspargs
Sava
 
Løg:
 
Zittauer
Skalotte
 
Af overvintrende planter er der:
 
Jordskokker
Rabarber
Jordbær
Purløg
Alm. timian
Citrontimian
Løvstikke
Citronmelisse
 
Tornfri brombær flytter fra planteskolebedene og ind i køkkenhaven her i foråret, og så står der aspargs på ønskesedlen. 
 
Håber mine kål bliver til noget i år, men under alle omstændigheder skal det nok blive en helt fantastisk køkken- og snithave :-)
 
 
 
 

14 kommentarer:

  1. Så masse deilig grønnsaker og blomster du skal høste i din kjøkkenhage :)

    Ser du har en fin hage og få dyrket frem alle godsakene :)

    Ha ei fin uke.

    Hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg glæder mig, sidse år havde jeg en god høst, og håber det bliver lige så godt eller bedre i år.

      Slet
  2. Flot at du overkommer at så og passe alt det, her må jeg stå af. Jeg nøjes med at passe haven, så godt jeg kan :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er noget arbejde med køkken- og snithave, især i starten af sæsonen. Jeg plejer at så/plante ret tæt, så er det ikke så slemt med pasningen, når planterne tager rigtig tager fat :-)

      Slet
  3. Du får sørme travlt! Jeg tror, det er vigtigt at lægge net over kål, da de ellers bliver spist af larver, men det gjorde du måske også sidste år! Jeg har også to tornfri brombær, som vokser helt vildt, men jeg er skuffet over smagen. Held og lykke med de mange frø!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fik ikke net over sidste år, men det handlede ikke kun om laver. Mange af kålplanterne visnede væk, kort efter jeg havde plantet dem ud. Ved ikke helt om det var myrer der var medvirkende til det. De få planter (stadig meget unge planter)der overlevede udplantningen fik ædt alle blade hen over en nat. I år må jeg have net over, lige så snart jeg planter ud og håbe på det bedste.
      Mine brombær havde jeg vist kun en enkelt sæson inden vi flyttede fra den gamle have, så husker ikke helt smagen, men de vilde brombær lever de vist ikke op til.

      Slet
  4. Spændende udvalg... kommer du så evt. overskudsgrønsager i fryseren til efteråret ? :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der kommer en del i fryseren, og andet bliver syltet (rødbeder, græskar, squash). Grønsager som rosenkål, persillerod, porrer og jordskokker har stået i haven hen over vinteren, hvor jeg så henter direkte. Til aftensmaden i dag var jeg ude i haven og hente porrer (nogen af de sidste), men det er da ret godt her i marts :-)

      Slet
  5. Hej Vivi.Jeg er da godt nok imponeret over alt det du skal have i din køkkenhave..................men dejligt at være selvforsynende,Kan da ikke tro at to mennesker kan spise alt det ?
    Men du har sikkert en stor fryser,så du også har grønt og frugt til vinteren.
    Spændende hvad der lykkes i år.
    Tror da også lige at jeg vil opsummere hvad jeg skal have i mit drivhus-højbede og bærhave.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er altid spændende hvordan høsten bliver af de forskellige ting :-)
      Jeg har stadig noget tilbage i fryseren, men mon ikke det bliver spist før der kommer nyt til. Vi spiser ret store mængder grønsager, selvom vi kun er 2 personer, men kan ikke spise os igennem det hele, men så får familie, venner og kollegaer noget engang imellem :-)
      En kurv med frisk grønt fra køkkenhaven eller et par glas hjemmesyltet, er også gode værtindegaver :-)
      Frugt har vi ikke så meget af endnu, men der kommer frugttræer i haven i år, og sidste år blev der plantet lidt bærbuske, så fremad rettet håber jeg på en hel del forskellig frugt og bær :-)

      Slet
  6. Utrolig hva du rekker. Jeg er imponert over hvor mange sorter du har i kjøkkenhagen.
    Vi har redusert endel i år. Men... idag bestilte vi endel nye frø.
    Hvordan greier du å oppbevare og få brukt alt du/dere dyrker?
    Vi syntes det er vanskelig å få brukt det vi dyrker.
    Lykke til med grønnsakshagen:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi spiser meget grønt, noget kommer i fryseren andet bliver syltet og noget kan stå ude hen over vinteren, så vi kan hente direkte fra haven. Resten forærer vi væk :-)
      Det er ret begrænset hvad der går til spilde.

      Slet
  7. Jeg kan godt forstå at du glæder dig til at få gang i køkkenhaven igen - og du har da også købt pænt ind til sæsonen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er købt ret meget, men til gengæld forventer jeg, at vi er næsten selvforsynende med grønt fra tidlig sommer til langt hen på året. Det er faktisk ret begrænset hvad jeg har købt af grønsager siden juni sidste år, for vi har også haft en del i fryseren foruden det der er hentet direkte i haven hen over vinteren. Syltede rødbeder, græskar og squash har jeg ligeledes noget tilbage af på lageret, så det begynder at fungere nu :-)

      Slet