16. december 2014

Piletræet ved den vestvendte terrasse


Der står et piletræ ved vores vestvendte terrasse. Det er en helt skulptur at se på her i vinterperioden, hvor den står med sine nøgne grene.


Egentlig er jeg ikke specielt vild med det træ, men det får lov at blive, da det giver god skygge ned på den vestvendte terrassen i de tidlige eftermiddagstimer på varme og solfyldte sommerdage.

 
Pilen står i et bed sammen med en troldhassel. Buksbommen skal flyttes, da den står helt oppe i vores store troldhassel.


Træet vokser voldsomt. På trods af, at jeg fjernede en del grene, da vi flyttede herud, skal yderligere grene væk hen over vinteren.


Det er ikke så let at se på billedet, men med blade på, når træet næsten over til huset, og der er også en gren der begynder at genere min magnolie t.h. i billedet.


Bedet er ikke noget at råbe hurra for. Jeg har flere gange startet nogle halvhjertede forsøg på at gøre det rent. Rent er det aldrig blevet, men stauder er flyttet, ikke bevaringsværdige buske er fjernet og ligeså et hav af selvsåede tjørn, pil, brombær, hæg m.m. Tilbage er næsten kun en masse store rodfyldte klumper med efeu, som også skal fjernes (det er faktisk noget af en kamp at få dem op).
På et tidspunkt skal jeg nok få styr på det, om ikke før, så når jeg går i gang med at lave hele den vestvendte terrasse om. Der er planer om et gårdhavemiljø mellem gavlene på stuehus og stald.


En enkelt efeu skal have lov at blive, nemlig den der er på vej op af stammen på piletræet :-)

10 kommentarer:

  1. For mig lyder det, som om piletræet er dødsdømt, selvom det står som en fin skulptur i vinterhalvåret. Du bliver sikkert først rigtig tilfreds med bedet, når du får byttet pilen ud med et træ, du virkelig har lyst til at se på året rundt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej træet er ikke dødsdømt, i hvert tilfælde ikke de første mange år.

      Træet får lov at blive, fordi det skygger så godt, når solen står direkte ind fra syd. Uden skygge kan det blive så varmt, at vi ikke kan holde ud at sidde deromme. Den sydvendte terrasse, der er omme på langsiden af huset ved havedøren, er uudholdelig, når solen står lige på, på rigtig varme sommerdage.
      Et andet træ vil tage år om at blive så stor, at det giver den perfekte skygge, så derfor får piletræet lov til at leve.

      Slet
  2. Hej Vivi. Jeg kan godt se, at træet er meget stort men det er flot, så jeg forstår godt, at du vil beholde det. Så god som du er til at beskære træer, så får du nok harmoni i bedet på et tidspunkt. Det er så interessant med alle dine planer og jeg er imponeret over alt det du allerede har fået udrettet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror på, at jeg sagtens kan få udvalgt de grene, der skal fjernes for at træet ikke går helt over mod huset, og stadig bevarer harmonien.
      Planer er der masser af, og bedet skal ikke blive ved med at have den form den har i dag, men indgå i haveanlægget på en helt anden måde, når jeg engang når så langt........;-)

      Slet
  3. Hej Vivi.Din pil er da godt nok stor.....................skal du ikke også have lidt af højden?
    Men dejligt med lidt til at skærme af for solen...................nyder også vores store kirsebærtræ.Men det beskærer vi ca. hvert 3 år.
    Spændende med dine planer for et gårdhavemiljø.
    Rigtig god weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. It was nice to visit your blog today. That willow has great lines I do agree, especially as you see them in the winter season. Lots of vertical lines against the house which is strongly horizontal. I think it works Ok. JC

      Slet
    2. Ja Jette den pil er pænt stor. Højden har jeg ikke tænkt at gøre noget ved, da den ikke generer.
      Jeg glæder mig til, at jeg engang skal i gang med gårdhaven ved den vestvendte terrasse, men det bliver ikke i 2015, der har jeg andre planer. Jeg har heller ikke helt styr på, hvordan designet af den gårdhave skal være endnu, der er nogle overordnede ideer og tanker, som skal helt på plads før det projekt går i gang.

      Slet
    3. JC, tak for kommentaren. Ja piletræet er specielt flot her om vinteren :-)

      Slet
  4. Nogle gange må man bare lukke øjnene for sådan et bed og du har jo en plan for det engang i fremtiden.
    MHT piletræet ser jeg at du ikke vil gøre noget ved det i højden - min første tanke var ellers at det kunne blive godt hvis det blev stammet op og stynet - så det blev lidt mere som et træ med et par stammer og en krone. Toppen skal nok skyde og give skygge over en sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne selvfølgelig være en mulighed, men jeg synes ikke rigtig vores pil egner sig til det, for en styning vil ikke bevare det look, jeg gerne vil have, nu hvor træet er der.
      Man skal også lige tænke over hvad man gør, hvis man beslutter at styne et gammelt træ, for kraftige grene lukker ikke i enden, hvilket betyder der er god grobund for råd og svamp, som på sigt sætter træet i forfald. (Jeg ved godt du har viden om dette Lisbeth, det her er skrevet som information til andre).

      Slet