30. april 2017

Tulipaner og masser af plantebørn.

Alle i have mennesker kender det godt. Foråret er en travl tid, og det er det også her på matriklen. Det er derfor svært at nå, alt det jeg gerne vil. Alt er en prioritering af tid. Haven er i fokus og bloggeriet sat på lavt blus, så det er grunden til, at jeg ikke får lavet ret mange indlæg og desværre heller ikke får kommenteret ret meget på andres blogindlæg for tiden.


Tulipanerne er begyndt at blomstre, her er det i bedet ved indkørslen.


Et kig ind på halvdelen af de 500 tulipaner, jeg har sat i blomsterhaven.


Påskeliljerne står stadig med blomster.


Drivhuset er for alvor kommet i brug.
Jeg bruger rigtig mange timer derude. Zinkspandende plantet til med hornvioler er flyttet ind i huset så der er lidt blomster at se på.
I lerpotten har jeg plantet en Bornholms figen.


Et ferskentræ er ligeledes flyttet ind, og det samme er en vin.


I drivhuset er der gang i prikleriet. I hundredvis af planter står og vokser sig større og større for hver dag der går. 


For første gang kommer vi ind i maj måned før jeg får sået køkkenhaven til, men med det kolde, våde og blæsende vejr har det jo heller ikke haft nogen hastværk. Det er ikke mange dage siden vi havde flere morgener med frost, den ene dag gik temperatur endda ned på hele -4 grader.
Kartoflerne kom som det første i jorden her i weekenden.


Plantebørnene fylder efterhånden godt op i drivhuset, men kommer jeg i "pladsmangel" må havebordet vige pladsen for en stund ;-)


I min lille bod er jeg så småt gået i gang med lidt staudesalg igen.
Lidt marmelade og andet hjemmesyltet af egen avl er også at finde.

20 kommentarer:

  1. Hej Vivi
    Det ser godt ud, tulipanerne er nået langt hos dig. Nej det er ikke nemt at nå det hele, man må prioritere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja med alle de gøremål, skal der hele tiden prioriteres, for jeg kan ikke nå alt det jeg gerne vil. Jeg har jo også et fuldtidsjob, det skal passes ;-)

      Slet
  2. Hvor har du altså bare meget at se til Vivi og hvor er det altså smukt med tulipanerne.
    Og så er det jo nu vi har allermest travlt i haverne så der er ikke tid til den megen bloggeri.
    Masser af hilsner fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er meget at se til i haven lige nu, så bloggeriet kører på meget lavt blus. Jeg læser nogle blogindlæg engang imellem, men kan slet ikke nå at kommentere på dem.

      Slet
  3. Wauw, hvor ser det bare flot ud med alle tulipanerne :) Hvor er det godt, at du har fået et stort drivhus, så der er plads til alle frølingerne. Al min fritid bliver også brugt i haven, og med det vejr vi har haft, er der meget at gøre lige nu. Fortsat god arbejdslyst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så glad for det drivhus, og vi har allerede stor glæde af det. Der er masser af planter derude, og vi sidder næsten dagligt derude og nyder haven.

      Slet
  4. Dejligt når der kommer et indlæg fra dig men fuld forståeligt at det ikke bliver til så meget. Jeg får heller ikke rigtig lavet ret mange indlæg... der er nok andet at se til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er meget lige nu, men mon ikke der bliver lidt bedre tid igen hen over sommeren :-)

      Slet
  5. Det er godt ud med tulipanerne. Indtil videre har jeg kun tulipaner i krukker, men jeg kan godt se, at jeg er nødt til at få nogle på "friland" med alle de flotte billeder I andre viser :-). Der er fyldt godt op i drivhuset, det er der også her + en del krukker med indhold, som venter på at komme ud og i vores havestue. Her er bordet inddraget til potter, så der går noget tid før end vi kan spise der igen :-). Det ser godt ud hos jer. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  6. Flot med de mørklilla tulipaner der står enkeltvis i bedet. Sætter du nye tulipaner hvert år? Jeg synes nemlig at mine bliver lidt sølle året efter at de er sat. De kommer op...nogle med små forkrøblede blomster....andre kun med blade.
    Hvor er det et skønt drivhus - med masser af plads. Hyggeligt med bordet og stole.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber på, at jeg kan have glæde af de her tulipaner nogle år, for Negrita skulle være rimelig driftsikker.

      Slet
  7. Hej Vivi
    Ja haven er helt klart det vigtigste i denne travle tid. Der skal helt sikkert komme regnvejrsdage undervejs, hvor der bliver tid til bloggen.
    Det er så dejligt for dig at du endelig har fået dit store drivhus, jeg har lavet en første sal på mit plantebord, det fungerer helt fint :).
    Du er ikke den eneste der er kommet sent igang med at så køkkenhaven til, jeg fik også først sået og sat kartofler i weekenden.
    God arbejdslyst i haven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smarte ved et drivhus er, at også regnvejrsdage nu kan bruges i haven. Det fungerer jo fint med at prikle, selv om regnen trommer på ruderne ;-)
      En lille trøst, at jeg ikke er den eneste der er sen med såningen i år. Jeg har faktisk først fået sået det meste i dag, og mangler stadig lige at få nogle få poser frø i jorden.

      Slet
  8. Hvor ser det godt ud i drivhuset med alle plantebørnene. Det er et rigtigt "arbejdsdrivhus", men hvor er det da godt, at du også giver dig tid til en lille slapper i kurvestolene.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt et arbejdsdrivhus, men heldigvis også med plads til at sidde :-)

      Slet
  9. Kære Vivi
    Tillykke med jeres fine drivhus det er flot.
    Ja meget kan man få stillet an og tiden kan der blive småt og det med at vælge til eller fra er svært, for vi vil det hele. Men vælges må der jo, så nogen gange er det bloggen der vælges fra.
    Det er dejligt med alle de forskellige frø man kan så og i år synes jeg at jeg oplever at det går rimeligt i forhold til sidste år. Men frøkenhat dem har jeg opgivet for de kommer bare ikke hos mig.
    500 tulipanløg plus de andre løg - hold da op det er mange. Jeg kan godt se at der kan jeg ikke følge med for jeg har lagt 15 stk. men jeg tænker at der kommer flere til
    Kan du huske hvad dine gule tulipaner hedder?
    Glæder mig at følge med i dit drivhus og have
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Kirsten :-)De lilla tulipaner hedder Negrita.
      Hvor ærgerligt det ikke lykkes for dig med Frøkenhat, for de er så skønne. Jeg forspirer altid mine og prikler dem ud i potter, så de er godt på vej, når de bliver plantet ud i haven. Det har jeg succes med.

      Slet
  10. Bedet med de lilla tulipaner ser smukt ud. Hvad er de for tuer du har plantet mellem dem? Dækker de de visne tulipanblade?
    Lækkert drivhus og dejligt plantebord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er Geranium rose Clair jeg har under tulipanerne, og de dækker hurtigt tulipanernes visne blade.

      Slet