28. januar 2014

Fugle i haven - sumpmejse.


Sumpmejserne besøger flittigt haven her i vinterperioden, men det er lidt af en udfordring at fange den med kameraet.


Den kendes på den sorte hætte og den lille sorte plet under næbet.


Her har den et solsikkefrø. Sumpmejsens livretter ved foderbrættet er solsikkekerner og jordnødder.


Sumpmejsen er en meget livlig fugl, den sidder ikke stille på samme måde, som mange af de andre småfugle gør. Den flyver i fast rutefart hele dagen mellem foderbræt, læhegn og gruppen af piletræer ovre ved åen.
Sumpmejsen kan simpelthen ikke nå at spise, alt det den henter! 
Jeg har læst, den gemmer til dårligere tider, og kan huske op til 200 gemmesteder - sikke en hukommelse :-)


10 kommentarer:

  1. Sikke et fint besøg du har haft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det er fint besøg, så har jeg fint besøg hver dag her i vinterperioden ;-)

      Slet
  2. Det er en rigtig sød fugl, sådan én tror jeg ikke jeg har set før. Det er utroligt at sådan et lille hoved kan rumme så meget hukommelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er både sød og sjov. Jeg kendte den heller ikke før vi flyttede på landet. Inde i vores gamle have så vi den aldrig. Det er ret fascinerende, at sumpmejsen har så god en hukommelse.

      Slet
  3. Sikke dog en sød fugl. Den har jeg aldrig set før, så det er mit første »møde« med en sumpmejse. Fine billeder tak for det...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, jeg kunne præsentere en fugl du ikke kendte :-)
      De helt almindelig fugle, som er gengangere i de fleste haver, synes jeg nu også, er vigtige at værdsætte.
      Det er helt fantastisk så mange flotte fugle vi har flyvende frit omkring i haverne og naturen.

      Slet
  4. Hej Vivi
    Skøn lille fætter, du har indfanget med kameraet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      De sidste par dage har jeg rigtig været på "fuglejagt" med kameraet, så i de kommende dage kommer der flere billeder af forskellige fugle.

      Slet
  5. Så fik jeg også lige læst op på sumpmejsen, den er altså også sød. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er den. Jeg holder meget af den lille livlige fugl :-)

      Slet