27. november 2013

Store plantedag

I dag har jeg været ude og plante de store rhododendroner og hortensiaen, jeg fik den anden dag :-)
Ofte griber det om sig, når jeg er i gang, og det skete også i dag. 
Flere planter fra "lageret" fik en blivende plads :-)


FØR


EFTER


FØR


EFTER


Det er det store skovbed, der er blevet plantet i. 
Det begynder efterhånden at syne af noget, og det bliver spændende, at se det til foråret.
Jeg håber, en vedvarende frost lader vente på sig, for bedet kan allerede nu trænge til en udvidelse ;-)


I det busket der skal fældes i løbet af vinteren, stod sukkertop granen. Den er flyttet ind i haven. Jeg er spændt på, om det lykkes at få den til at tage ved, da rodnettet ikke er voldsom stort, men forsøges skulle det.
I forgrunden har jeg plantet en Cornus kausa `china girl´, som er medbragt fra vores tidligere have.


Det er skønt, at bedet efterhånden er fyldt med pænt store planter. Der er selvfølgelig plads til mange flere småplanter, men det skal nok komme.


Midt i billedet har jeg plantet en Acer, der får flotte røde blade. Det var også en jeg havde i planteindslaget :-)
En søjle Ginkgo og en lille Løn har også fået plads i bedet.


Her er en del af skovhaven, som endnu ikke er blevet ryddet for uønskede græsvækster. 
Til højre ud mod marken har det længe været planen, at der skulle plantes nogle prydbuske, for at skabe lidt læ.


Tre Dronningebuske blev flyttet fra det store skovbed og herover. 
Rengøringen mellem dem, må jeg klare til foråret ;-)

10 kommentarer:

  1. Hej. Hvor bliver det bare godt - eller det er det jo allerede. Jeg kan lige forestille mig alle blomsterfarverne til sommer. Jeg håber, at din sukkergran tager ved, dem kan jeg så godt lide. Jeg synes, det er helt utroligt, at du kan klare sådan et projekt her ultimo november, jeg håber også, at det milde vejr varer ved endnu, det ville være dejligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo rigtig fint plantevejr lige nu, så det var fint at få det klaret. Sidste år plantede jeg stedsegrønne lige før det satte ind med sne og frost, så det må også have været sidst i november.

      Slet
  2. Ja nu begynder det at gribe om sig, pludselig kan man næsten ikke stoppe igen :) det ser supergodt ud allerede, så må vi se, hvordan vejret arter sig, om du kan komme videre eller må vente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil være rart med tøvejr lidt endnu. Første prioritet er at få gravet køkkenhaven færdig, men det kribler også i fingrene for at udvide stier og bed ovre ved skovhaven: Nu må jeg se, hvad jeg kan nå. Binderiet skal jo også passes.

      Slet
  3. Godaften Vivi.Nu ligner bedet da noget......dejligt at du nåede at plante alle de store planter før der kommer frost
    .Du er bare så flittig i haven......men der er jo også noget at gå igang med.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det ligner da mere og mere et rigtigt bed, men der er plads til meget i bunden endnu.
      Jeg har ikke været specielt flittig i haven den sidste tid. Jeg har været på kursus 2 uger her i november, og der er jo også mange andre ting der skal passes, så.........

      Slet
  4. Skovbedet er blevet rigtigt flot. Jeg glæder mig til at se det når rhododendronerne springer ud.

    SvarSlet
  5. Sikken en stor forskel når det er så store planter, der kommer i jorden. Det syner virkeligt af noget.
    Så må vi håbe, at vejret arter sig, så du kan fortsætte lidt endnu. Jeg synes nu, at vi har været heldige med efteråret i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi har været rigtig heldige med både sommer og efterårsvejret i år :-)

      Slet