6. januar 2013

Havearbejde i januar

Et nyt år er lige begyndt, kalenderen skriver vinter, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan lave noget i haven.


Lige før nytår fældede vi træer og buske på pletten her midt i plænen. 
Det blev vi færdig med at save op i dag :-)


Hvor er det dejligt at nå så langt.


Det har giver masser af plads.


Kompostkværnen er en effektiv lille hjælper til at få omdannet grenbunkerne til brugbart materiale. Grenene  fylder ikke meget, når de har været en tur gennem maskinen. Det her er hvad der blev af flis fra det fældede område. 


Næste projekt er påbegyndt. Der skal beskæres i læhegnet, så vi kan komme ind og fælde alle de ammetræer, der omgiver egetræerne. Egetræerne skal have lys og luft omkring sig, så de kan  udvikle sig til flotte træer. 
Dette arbejde burde være gjort for flere år siden, men bedre sent end aldrig.


På hverdagene er der endnu ikke lyst så længe, at det kan svare sig at slæbe kompostkværnen ud, når vi kommer hjem fra arbejde. Det betyder ikke, at alt arbejde i haven er sat på stand by. 
Jeg har brugt 15-25 min., når jeg er kommet hjem fra arbejde i haven med at vende jord til mine planteskolebede. Det er kort tid at bruge om dagen på havearbejde, men som det kan ses, bliver lidt gravearbejde hver dag hurtigt til nogle m2 bar jord :-)


Jeg er ret sikker på, at vores have så småt begynder at tage form allerede i løbet af i år. Det er en skøn tanke, der giver masser af energi :-)

20 kommentarer:

  1. Dejligt indlæg, hvor man rigtig kan mærke energien på et nyt haveår.

    Glæder mig til at følge med i 2013.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er med at benytte sig af det, når vejret er fint. Det vi når her i vinterperioden, skal vi ikke bruge energi på til foråret, når der er tusind andre ting der er mere spændende.

      Slet
  2. Ja det må være dejligt, at få lagt den opgave bag sig. Det ville da være ærgerligt hvis egetræerne blev skæve og ranglede af at stå indeklemt. Egetræer bliver jo netop så smukke med årene, når de får lov til at stå frit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det føles godt, når et projekt bliver færdigt, men der er stadig flere områder, hvor der skal fældes noget.

      Egetræer er meget smukke, når de får lov at udvikle sig ordentligt. Der er nogle af vores træer der ser noget ranglede ud, men håber de får det bedre, når der kommer luft omkring deres kroner, så de ikke længere skal bruge al deres energi på at nå op i lyset.
      Jeg ville gerne have haft det ordnet sidste forår, men det kunne vi simpelthen ikke nå. Det var trods alt vigtigere at få malet huset indvendig før indflytning.

      Slet
  3. Jeg bed mærke i, at I skal have fældet ammetræer. Det er ellers utroligt, så tit folk/vi glemmer ammetræerne, som så bliver alt for dominerende i læbæltet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er ammetræeren blevet så dominerende, at det er lige før egetræerne, som skal være de blivende træer, er ved at blive kvalt flere steder. Det vil komme til at se lidt bart ud, når vi fælder ammetræerne, men jeg håber til gengæld, at egetræerne derefter hurtigt vil få noget bredere kroner, og dermed træde i karakter, som de overstandere de skal være i læhegnet.

      Slet
  4. Ja med den flid skrider det hurtigt fremad. Så får I også mere flis til bedene og stierne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er med at få lavet noget i haven, nu hvor der hverken er sne og frost. Gravearbejdet går i stå, når der kommer frost, men kan vi slippe for sneen, kan vi sagtens klippe ned og fælde selvom jorden er frossen.

      Slet
  5. Hej Vivi. Det er så spændende at følge med i alle dine haveplaner. Jeg synes, det er flot, at du graver lidt hver dag og man kan godt se, at det bliver til noget. Fortsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu må vi se, hvor langt jeg når med gravearbejdet i denne omgang, før frosten igen sætter en stopper for det. Jeg brænder dog for at få gravet de planteskolebede færdige, så jeg kan komme videre med noget andet ;-)
      Der hvor jeg har plantet de stedsegrønne, skal jeg også have vendt jorden, så der kommer et ordentligt bed.

      Slet
  6. Det er super med sådan noget brænde... det giver varmen op til flere gange ;o)
    Hvad er planen - skal jorden jævnes og blive til græsplæne, eller skal der plantes noget nyt? - altså der hvor I har fældet træerne :o)
    Jeg kan godt li billedet af HJ... en mand og hans maskine... han ser helt stolt ud :O)
    Det blir så godt med dine planteskolebede, og med lidt gravearbejde hver dag er du lige pludselig færdig :o) Jeg er helt vild med dit stykke med graner, det ser godt ud :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. I det stykke vi har ryddet samt i noget af plænen, skal der, når vi når så langt, være en gul/orange have.
      Der skal plantes bøgehække, der skal adskille planteskolehaven og køkken- og snithaven fra denne havedel, samt giver læ. Jeg har bl.a. planer om at plante nogle tibetanske kirsebær som overstandere i den gul/orange have, de har helt fantastisk smukke stammer. Der skal også være en snoet sti gennem stykket, nogle stedsegrønne og selvfølgelig en masse blomster i bunden, så der er kulør på det meste af året.

      Slet
  7. Flittig og misundelsesværdig energi I der har fundet frem i disse mørke dage. Desuden fine og omsiggribende planer, så kede jer kommer I vist aldrig til. Heldigvis, for projekter og planer er vidunderlige og giver så megen gåpåmod og så mange kræfter, når man har et mål (eller flere...) at føre ud i verden.
    Glæder mig til at se fotos når foråret og sommeren kommer.

    Dejlig aften og mange hilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Det giver mere energi at gå ud og bruge sin krop end sidde inde og hænge :-) Kedsomhed er ikke lige det jeg ønsker at bruge livet på, synes tværimod der er alt for lidt fritid til, alle de ting jeg gerne vil nå, både når det gælder have og alt muligt andet ;-)

      Slet
  8. Et nyt år og ny energi, er en god kombination. Dejligt med en frostfri periode hvor i kan få klaret noget af det lidt mere kedelige arbejde, og bruge sommeren til alt det sjove ;o). Jeg skal da ellers lige love for at det gav lys, at få fjernet de træer på plænen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja en god lang juleferie gjorde underværker, nu kan vi lidt igen :-)
      Det er ikke det mest spændende arbejde vi er igang med lige nu, men engang imellem må der lange seje træk til, for at man kan nå derhen hvor man gerne vil. På den anden side er det nu meget hyggeligt at gå ude og ordne i haven, næsten uanset med hvad og få noget frisk luft - som om jeg ikke får nok af det til hverdag ;-)

      Selvfølgelig glæder jeg mig til, at vi skal til at bygge op igen, det er så fedt :-)) Lige nu river vi jo næsten kun ned.

      Slet
  9. Hvor har du da bare fantastisk meget plads :) Selvom det har været ret surt-gråt på det seneste, så har det været skønt med de milde temperaturer. Jeg kan næsten ikke holde ud, at der kommer frost igen... Men der skal jo nok være noget at lave alligevel i haven ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad for al den plads vi har fået udenfor :-)
      Jeg er så glad for det milde vejr januar er startet op med, men håber på, at vi undgår sne, når frosten melder sig igen. Hvis vi får barfrost, kan vi jo sagtens fortsætte med fældning og beskærearbejdet.

      Slet
  10. Hvor er det dejligt at du orker.... her kryber jeg bare sammen inde i varmen, og det er kun blevet til en hurtig tur ud og plante de afblomstrede Hyacinter og samle lidt nedfaldne grene fra hænge-birken sammen. Måske skulle jeg spænde gummi røjserne på og gå ud og klippe nogen staude toppe af......nah, venter lige til efter den "lovede" frost :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville vente med at skære staudetoppe af, til vinteren er ved at være ovre :-)

      Slet