11. marts 2018

Tilbageblik til januar 2018

 Efter et travlt efterår venter nu et par stille vintermåneder forude.
Det blev januar, og endnu et nyt have år er begyndt.


Vejret er ret omskifteligt, det skifter mellem frost til tø.


Dagene bliver langsomt længere igen. 



Vi havde en periode med fint vejr, hvilket jeg benyttede til at få gjort noget ved en tilgroet køkkenhave. 


Ukrudtet er noget lettere at få op en tøvejrsdag i januar, end hvis man venter til væksten er gået i gang april.


Allerede den første uge i januar trillede H.J. af sted med det første læs haveaffald.


Bare nogle få timer med ukrudt bekæmpelse nogle dage, bliver hurtigt til en del.


Som det kan ses var det blevet ret grønt.
Jeg nåede ikke i mål før det satte ind med regn og frost, og arbejdet måtte sættes på stand by, men jeg kan da glæde mig over det, som er ordnet.


Jeg var så heldig at vinde et par små ny podede æbletræer, i forbindelse med et foredrag i vores lokale havekreds.
Sorterne er Rød ananas og Altlander Pfankuchen.
De nåede lige at få en midlertidig plads i køkkenhaven før vi fik frost, og naturligvis et hareværn omkring, for ellers ville de ikke have en chance.





Der blev også ryddet pænt op i drivhuset.




Nogle løgplanter flyttede ind - man har vel lov at være lidt optimistisk selv i januar ;-)




Der blev igen sat en stopper for haveaktiviterne med et drys sne.........


..........men så var der for alvor tid til at nyde havens stedsegrønne planter.


Granerne blev plantet i 2014, og de gror godt, og inden længe skal der tyndes ud i dem.






På gode vejrdage vidnede haven om, at et nyt haveår var i gang.
Vintergækkerne stod med blomsterknopper...........


.........og haveprimulaerne kvitterede også med enkelte blomster.

15 kommentarer:

  1. Nu har du snart indhentet os andre. Ingen tvivl om, at den tid, du har brugt i køkkenhaven, er godt givet ud. Lad os krydse fingre for, at det snart bliver forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Et par indlæg mere, så har jeg vist fået opdateret.
      Det kører lidt frem og tilbage på det vejrmæssige plan, men nu er jeg gået i gang i haven, med det der kan lade sig gøre, for lige pludselig kommer foråret, og så får vi travlt. Sådan er går det altid, når foråret kommer sent.

      Slet
  2. Dit drivhus med siddepladserne ser meget indbydende ud, og får mig til at længes efter noget mere sol. Der bliver hurtigt varmt bag glasset på denne årstid. Nu MÅ det også snart blive vejr til det.
    Vh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt med et drivhus, og her er den allerede brugt flere gange i år. Det er varmt, når solen står lige på, og vil solen ikke komme frem har vi en gasvarmer til hjælp. På den måde kan vi både sidde og nyde en kop te derude, men jeg bruger den også som værksted, når jeg laver forårs dekorationer.

      Slet
  3. Hvor har du været flittig:) Det er en god idé, at komme tidligt i gang. Jeg fik også fjernet lidt ukrudt i januar, men det blev kun til et enkelt bed i haven, men nu må vi da snart kunne komme rigtigt i gang for alvor. Jeg kan godt forstå, I er glade for jeres drivhus:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vejret kan jo hurtigt sætte en stopper for havearbejdet i årets første måneder.

      Slet
  4. jøsses... hvor har i nået meget i januar måned ;) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det blev desværre meget mindre end jeg havde håbet på.

      Slet
  5. Det er spændende at følge din "havedagbog". Jeg lægger især mærke til de stedsegrønne og bøgehækkene, som er en gave til januarhaven. Man har en dejlig fornemmelse bagefter, når man har fået luget et bed, hvor ukrudtet havde taget overhånd. Og når man luger i januar, kan man glæde sig over resultatet i lang tid.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig, du synes om, at følge med her :-)

      Slet
  6. Du var heldig som fikk gjort så mye i januar, slik var det for oss i 2017.
    I år hadde vi først nesten 2 måneder med snø - regn - sol og slik fortsatte det helt til kulde og snø kom i februar. Nå lengter jeg etter vår.
    Du er heldig som lever i et snillere klima. Kos deg med vår-sysler.
    Jeg vil besøke bloggen din igjen for å se hvordan hagen din "våkner" til liv.
    Ha en fin helg.
    Mange hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er meget velkommen til at læse med :-)

      Slet
  7. Hold da op, I har allerede nået meget på den korte tid 2018 har været i gang. I er meget flittige.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes ellers jeg er meget bagefter i år, men vejret kan vi jo ikke ændre på.

      Slet
  8. Hi all dear !!
    great article and information, with your blogcomment.
    I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much.
    I love your posts and everything looks wonderful. I love your idea.
    thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvarSlet