20. februar 2013

Brostensbelægning

I mandags startede jeg på endnu et kursus, som et led i min uddannelse til anlægsgartner. Denne gang er det "Anlæg i beton-, natursten og træ".


Første opgave har været at lave en brostensbelægning på
2 x 4 m. Det foregår som gruppearbejde.
Det er lidt tunge "byggeklodser", vi arbejder med, men jeg kan heldigvis godt li´ det. Brosten er et superflot materiale, som der kan laves de skønneste belægninger med :-) 


Der er flere ting der skal tages højde for, når man sætter brosten.
Stenene skal have samme bredde en hel række igennem. Der kan sagtens være skiftende bredde i de forskellige rækker, men man sætter ikke en række smalle sten ved siden af en række brede sten. Der skal være en glidende overgang, er den ene række sten 13 cm bred, så vælger man at rækken ved siden af er enten 12, 13 eller 14 cm bred.
De lange gennemgående linier gennem arbejdet skal være lige.
Der skal være et pænt forbandt.
Fugerne skal være ensartede og ikke for brede.
Selve overfladen skal være rimelig jævn, selvom det er natursten, der bliver arbejdet med. Der må max. være 1½ cm forskel i jævnhed hen over 3 m.
Arbejdet bliver ekstra flot, hvis man har øje for at dreje stenene, så de passer så godt sammen som muligt.


Her er jeg gået tæt på kanten. 
Kanten er sat i en højde og selve belægningen er sat med en lille overhøjde. Det er fordi kanten i det virkelige liv bliver støbt fast, og dermed ikke kan flytte sig. Selv belægningen vil med tiden kunne sætte sig en lille smule. Hvis kant og belægning fra starten har samme højde, kan det derfor let ende med, at selve belægningen vil stå lavere end kanten, hvilket ikke er særlig heldigt. 


Her er vi gået i gang med en lille ekstra opgave. Det skal blive til en rende til vand.
Det vi primært skal øve os i her, er at hugge brosten til. Længst tilbage t.v. i billedet står nogle sten, som er hugget til. Der skal tages et skråt stykke af dem, så de kan sættes skråt op mod kanten af belægningen, længden på dem skal selvfølgelig også hugges til, så den er ens på alle stenene.

Fortsættelse følger i morgen, hvis jeg husker at tage billeder ;-)

12 kommentarer:

  1. Det er flot og jeg forestiller mig også at det er sjovt, hvis man kan sige det. I hvertfald er der masser af udfordringer i det du har beskrevet og det er spændende når arbejdet ikke bare er "med hovedet under armen".
    Jeg kunne godt tænke mig at du kom forbi og skar/hugger nogle Herregårdssten til for mig - det kan jeg nemlig ikke og jeg mangler at lave en pæn rund afsluttende kant ved min pavillon:-)
    Forsat god fornøjelse med dit kursus, jeg glæder mig til at se mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig spændende med de sten, og tiden flyver afsted :-)
      Du bor lidt for langt væk til, at jeg lige kan komme forbi, og give dig en hjælpende hånd ;-)Herregårdssten er ret nemme at hugge til, eller skære til med vinkelsliberen (husk der skal en diamantklinge på!!), da de ikke er nær så hårde som natursten.

      Slet
    2. Tak for forklaringen - jeg må jo prøve. Det anede mig at du ikke lige kom forbi her i Bagsværd;o)))))

      Slet
    3. Held og lykke med projektet :-)

      Slet
  2. Hej Vivi.Det ser lidt svært ud.Men jeg synes at brostenene er rigtig flotte.Og vil godt tro at det er lidt af en udfordring at lægge dem korrekt.Spændende med alle de kurser du følger.Jeg ville da også ønske at min mand kunne lægge sådanne nogle smukke sten.......men det skal der vist en ekspert til.
    Har lige lavet et indlæg med lidt blomster i hus og have.
    Rigtig god aften til dig Jette
    .

    SvarSlet
    Svar
    1. Alt det man kan er let, og det man ikke kan er ofte svært. Mange ting kan dog læres, og øvelse gør mester. Måske kan i ved fælles hjælp lave en smuk belægning, hvis i har lidt flair for det, og læser noget om, hvordan det skal laves. Jeg har altid brugt at læse om det, jeg ikke har vidst så meget om, før jeg er gået i gang. Det kan man ofte komme ret langt med.

      Slet
  3. imponerende stykke arbejde :) - flot...

    SvarSlet
  4. Hej. Det ser meget pænt ud og ensartet, men det lyder godt nok svært. Der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed. Fortsat god fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev rimelig fornuftigt det vi fik lavet, men der er selvfølgelig altid noget, som kan gøres bedre.
      Det er ekstra svært at lave et jævnt arbejde, når man er flere om at sætte sten på et forholdvis lille stykke.

      Slet
  5. Hej Vivi
    Det ser godt ud og spændende at høre om detaljerne, som dit kursus indeholder. Personligt tror jeg på, at netop de detaljer er forskellen på den gode oplevelse for kunden i sidste ende.
    Du må endelig sige til, hvis du på dit kursus har behov for andre natursten såsom sandsten og skifer. Vi har tidligere leveret materiale til afsluttende prøver.
    Fortsat god fornøjelse med din uddannelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er klart, at er også detaljerne i orden, så er arbejdet som helhed endnu flottere.

      Slet