3. juni 2016

Plantebørn i store mængder.


Drivhuset er pænt fyldt op med sommerblomster, græskar, squash m.m.
Nogen skal plantes ud rundt omkring i haven andre skal i krukker (har allerede omkring 40 krukker i forskellige størrelser rundt omkring i haven). Ved ikke helt hvorfor jeg laver så mange planter, for det er lige lidt til den gode side, for hvor skal jeg dog få dem alle sammen placeret...........


Det er sikkert fordi, jeg synes det er sjovt og spændende, der skal gang i så mange små nye plantebørn ;-)
For første gang skulle jeg lige afprøve om lavendelstiklinger nu også har så let ved at sætte rødder, som jeg har læst. Det har jeg så erfaret at de har, for de fleste har fint gang i væksten, og skal snart sættes i potter :-)


De fleste af de selvsåede rhododendron jeg fik i det tidlige forår lever endnu og flere af dem er begyndt at sætte små nye skud.


Såning af stauder har jeg ikke tidligere forsøgt, men i år såede jeg en pose purpur solhat, og det er blevet til ikke mindre end 86 små nye planter, så ind til videre er det en succes. Vil se om jeg kan få tid til at eksperimentere noget mere med staudesåning til næste år.


Planterne i flamingokasserne er selvsåede judaspenge og matrem, som jeg har fundet i haven og pottet op. På den måde kan jeg jo selv bestemme, på hvilke pladser de senere skal plantes.

Jeg hygger mig med mine små plantebørn, men hold da op, hvor går der mange timer med vanding af disse små vækster i disse dage, hvor sommersolen bager.

16 kommentarer:

  1. Kære Vivi.
    Jeg kan sagtens forstå dig, for jeg synes også det er sjovt.
    Jeg har ikke gjort det så meget før, da jeg ikke har haft drivhus så længe, men jeg begyndte så småt sidste år.
    Og i år er der kommet mere til.
    Men jeg synes at der er en del af frøene som ikke bliver til noget hvilket er øv, for man bruger en del tid og penge på at lave alle de planter og så lykkes det ikke. Men jeg glædes over de der lykkes og næste år kommer der sikk flere til.
    Måske skulle man prøve det med at så stauder :-)
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes heldigvis det meste lykkes, men i år er der da også lidt af mit der har svigtet. Mine klokkeranker kom aldrig op af jorden, men det var vist min egen skyld.
      En slags asters ville ikke spire (sidste år havde jeg ingen problemer med samme sort). En pose frø med lysegule tallerkensmækker fik jeg kun 3 planter ud af, det kom bag på mig, da det burde være en let plante. Hængepetuniaerne var der også lav spiringsprocent på, det bliver kun til 2 planter, det samme med de almindelig squash, men resten er gået helt som planlagt, og jeg har trods alt købt en pæn mængde frø. Det er dog altid lidt ærgerligt, når alt ikke lykkes, men sådan vil det nok være.
      Jeg tror dog, jeg vil til at købe frø på nettet fremover, for i butikkerne synes jeg antallet af frø skrumper gevaldigt ind både i udvalg men også i antal af frø pr. pose, selv om prisen er pænt høj.

      Slet
    2. jeg har sået flere slags Targettes, hvor under halvdelen er kommet, tallerkensmækker har jeg sået tre gange hvor det endelig ved 3 forsøg lykkes. Så jeg har besluttet at jeg køber over nettet, for jeg har en ide om at den måske er mere sikker end ved de steder hvor jeg har købt i år.
      Kh
      Kirsten
      Vi ses :-)

      Slet
    3. Jeg har sået citrontagetes (frø fra egen have), og appelsintagetes, begge kom fint. Tagetes burde også være lette lige som tallerkensmækker, så man skulle tro, det er frøkvaliteten det er galt med.

      Slet
  2. Hej Vivi
    Sikke en frodighed af plantebørn, det ser super skønt ud. Kender alt for godt det med at så for mange frø, men er efterhånden blevet ret skrap til at planlægge hvor de forskellige planter skal stå inden jeg sår. Når planlægningen er over, sår jeg i nogle meget små alubakker og får så nogenlunde det antal planter jeg skal bruge.
    God fornøjelse med at plante ud, det jeg er heller ikke færdig endnu ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er en fornuftig kvinde, jeg skal vist også blive bedre til det med planlægningen af min såning, for selv om min have er stor, har jeg jo ikke ubegrænset plads til sommerblomster.
      Der kommer til at gå noget tid med udplantning, men det værste er, at midter-bedet i blomsterhaven endnu ikke er gravet færdig, og der skal nogen af dem stå, og jeg må tilstå, at jeg ikke føler for at stå i solen i over 25 graders varme og vende græsplæne ;-) Så kunne jeg grave om aftenen, men det er næsten endnu værre, fordi vi den seneste tid har været invaderet af mitter, og så flygter vi altså ind, for de kan da gøre en vanvittig.

      Slet
  3. Ja der er da lidt at plante ud. Her står der en masse stauder som aldrig er blevet priklet og flere går nok til her i varmen men det er der ikke noget at gøre ved. Der er nok at gøre med bare at holde liv i alt det jeg har stående.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke alt går som planlagt, og det er meget forståeligt, at du ikke har fået priklet i år. Du har jo haft andet at tænke på, som var meget vigtigere.
      Her i varmen bliver der også brugt meget, tid på vanding her 1 time om dagen med vandkanderne er ikke ualmindeligt, og så kommer det andet som kan tages med bruser og vipvander oveni.

      Slet
  4. Flot held med såningen, der er gang i den i drivhuset. Jeg er selvfølgelig imponeret over rhodoerne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også lidt sjovt med de Rhododendron, og spændende hvad de udvikler sig til.

      Slet
  5. Hej Vivi.Vil da lige sige tak for sidst.Som altid hyggeligt at mødes.
    Og hold da helt op............der er da nogle frølinger at plante ud.Men du har jo pladsen til dem.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Jette, ærgerligt jeg ikke rigtig fik snakket med dig.
      Ja jeg har fået lavet vanvittig mange planter i år, men nu er drivhuset ryddet for småplanter, og tomater og agurker er kommet i jorden derinde i stedet. Det er blevet til omkring 50 krukker med blomster, og i dag kom alle mine græskarplanter i jorden.

      Slet
  6. Hej hvor ser det godt ud 👍 Elsker når det bugner med planter!

    SvarSlet
  7. Det er jo et kæmpearbejde du har lagt i alle de plantebørn Vivi. Endnu engang stor beundring herfra, du er så omhyggelig og hver plante får sin egen potte og bliver plejet så de bliver til noget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et stort arbejde. De fleste planter har haft egen potte, men pga. af pladsmangel har nogen også stået lidt flere sammen, men det er klart det bedste, når de kan få en´ potte hver. Håber det bliver lidt bedre med pladsen, når jeg får et "rigtigt" drivhus - forhåbentlig allerede til næste havesæson.

      Slet